Pagani Imola Roadster: open spektakelstuk slot voor Huayra?

Dakloze Huayra R

Pagani Imola Roadster

Pagani leek al zo'n beetje klaar met de Huayra, maar niets is minder waar. Hier is de Pagani Imola Roadster! Eigenlijk is dat een open versie van de Huayra R.

Alweer dik een jaar geleden maakten we kennis met de Pagani Utopia, de derde in de bloedlijn die begon bij de Zonda. Daarmee leek ook het doek te vallen voor zijn voorganger, de Huayra, maar niets bleek minder waar. In de vorm van de Pagani Huayra Dinamica Evo verscheen er eerder dit jaar gewoon nog een nieuwe versie van de Huayra. Ook dat was niet de laatste, want nu richten we onze spotlights op Pagani's nieuwste creatie: de Imola Roadster.

Zoals zijn naam al zegt, is de Pagani Imola Roadster (ook al wordt de naam Huayra nu niet genoemd) een open vervolg op de Huayra Imola van bijna vier jaar geleden. Dat was een buitengewoon heftige versie van de Huayra, anders mocht de naam van zo'n iconisch circuit er uiteraard ook niet op prijken. Niet lang daarna verbleekte die extra uitbundig aangeklede én extra sterke Huayra Imola echter alweer bij de Huayra R. De nu gepresenteerde Pagani Imola Roadster deelt zijn kloppend hart met die Huayra R en is daarom dus ook nog een stapje heftiger dan de gesloten Huayra Imola.

Pagani Imola Roadster

De Pagani Imola Roadster heeft immers een 850 pk en 1.100 Nm sterke versie van de 6.0-biturbo-V12 van Mercedes-AMG. Werkelijk gestoord veel vermogen voor een cabriolet. Daarmee haalt de Imola Roadster een topsnelheid van 350 km/h. We hopen voor bestuurders met haarverlies dat de rijwind voldoende wordt weggeleid. De Imola Roadster is in elk geval net als de Huayra R volgehangen met aerodynamische extra's om hem goed tegen de weg te drukken. Bij 280 km/h wordt er 600 kilo neerwaartse druk gegenereerd op de 1.260 kilo zware auto.

Actieve ophanging, elektronisch afgeregelde demping en Pirelli P Zero Trofeo R-banden dragen verder bij aan het zo goed mogelijk vertalen van het enorme vermogen in snelle rondetijden. Of gewoon in snel rijden op de openbare weg, want daar mag de Imola Roadster ook gewoon zijn. Er worden er slechts acht van gemaakt, dus de kans dat je de Imola Roadster zomaar voorbij ziet rijden, is alsnog niet heel groot.

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.