en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Dit is 'm, de langverwachte opvolger van de Fiat Bravo en Brava: de Stilo. De nieuwe compacte Fiat maakt z'n officiële debuut op - uiteraard - de Salon van Genève, begin maart. Er is, zoals u ziet, maar weinig bij het oude gebleven, maar één ding wel: er komen twee versies, een drie- en een vijfdeurs, die wezenlijk van elkaar verschillen. De driedeurs is meer gericht op 'individualisme, prestaties en rijplezier', zoals Fiat het noemt, terwijl de vijfdeurs de pijlen richt op 'comfort, ruimte, veiligheidsgevoel, veelzijdigheid en rationaliteit'. De vijfdeurs is daartoe, bij dezelfde wielbasis (2,60 m) langer en hoger dan de driedeurs (l/b/h 3d: 4,18/1,76/1,46 m, 5d: 4,25/1,76/1,51 m). Wat opmerkelijk is: ook de zitpositie is anders: in de vijfdeurs zit je een stuk hoger dan in de driedeurs, dit om het in- en uitstappen te vergemakkelijken én omdat een hogere, MPV-achtige zitpositie de bestuurder een veilig gevoel geeft.
Op zeker
Zeker met de vijfdeurs lijkt Fiat aan te haken bij de nieuwste trend, waarbij 'gewone' gezinsauto's en mini-MPV's steeds dichter tegen elkaar aan schurken. Ook de vijfdeurs Stilo heeft duidelijke mini-MPV-trekjes, zoals die hoge zitpositie, een omklapbare passagiersstoel en een in twee delen verschuifbare achterbank. De Stilo staat ergens dit najaar bij uw Fiat-dealer en wordt leverbaar met keus uit vier benzine en twee JTD-dieselmotoren.