'Opvallende kleuren voor auto's worden populairder'

Wat meer kleur

Golf Focus lease zakelijk verkoopcijfers verkoop

Nieuwe auto's zijn al jaren door de bank genomen niet bepaald fleurig gekleurd. Wit was in 2020 wereldwijd zelfs de populairste 'kleur' voor nieuwe auto's, maar bonte tinten lijken klaar voor een opmars.

Op een grijze dag als vandaag kunnen we wel wat meer kleur gebruiken. Daarvoor hoef je echter niet naar het verkeer te kijken, want dat is in Nederland bepaald niet meer zo kleurrijk als bijvoorbeeld in de jaren 70. Tegenwoordig kiezen we hier het liefst voor grijs, wit of zwart. Oké, blauw is ook relatief populair in Europa, maar dan houdt het verder wel op. Zo'n bont palet als je op oude foto's van parkeerterreinen ziet, is het allang niet meer. Zoals gezegd is wereldwijd zelfs wit de populairste kleur voor nieuwe auto's en dat is strikt genomen niet eens een kleur.

Al bijna een jaar zitten we in een crisis en leven we meer dan ooit in onze schermen. Jung Lim Park, Senior Color Designer bij Volkswagen, verwacht dat dat effect zal hebben op de keuze voor autokleuren in de nabije toekomst. "Kleur verandert altijd en onze perceptie ervan evolueert aan de hand van wat we zien en waar we mee leven. We worden allemaal zo geraakt door ons 'digitale leven' in deze pandemie, je ziet meer kleuren op je scherm dan echt op fysieke objecten." Parks theorie: op onze schermen zien we meer kleur dan in de werkelijke wereld en dat wil volgens hem een aanzienlijk deel van de autokopers ook in het echt hebben. We worden ons meer bewust van de grijsheid om ons heen, naarmate we vanuit ons scherm weer terug naar de werkelijke wereld gaan. Park verwacht dan ook dat felle en opvallende kleuren voor auto's populairder gaan worden. "De toekomst wordt kleurrijk, zeker."

Het 'vergrauwen' van het wagenpark, zoals dat al jaren gaande is, is een wereldwijd fenomeen, volgens Park. Toch zijn er wel subtiele verschillen tussen regio's. "Ik ben erachter gekomen dat Azië, Europa en Noord-Amerika zo hun eigen kleurwensen hebben. Azië is bijvoorbeeld het minst kleurrijk. In Europa is grijs altijd populairder dan zilver, in tegenstelling tot Noord-Amerika. Kleurwensen weerspiegelen de unieke sociale en culturele trends." De wereldwijde trend is volgens hem dus echter geneigd meer terug te keren naar opvallende kleuren, al blijven volgens Park de monochrome kleuren ook nog wel een belangrijke rol spelen in de nabije toekomst.

Lezersreacties (70)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.