Opnieuw plug-in hybride SUV's voor €25.000, maar nu Europese

Op Zoek Naar … plug-in hybrides deel II

Volvo XC40

Vorige week lieten we je drie plug-in hybrides zien van tegen de 25 mille. Allemaal waren ze van Aziatische afkomst. De Chinese Lynk & Co 01 en MG EHS en de Mitsubishi Eclipse Cross uit Japan konden, gezien jullie reacties, niet op onverdeeld applaus rekenen. Daarom portretteren we ditmaal wederom drie gebruikte plug-in hybrides, maar nu van Europese bodem. 

Daarbij al meteen een discussie: is de Volvo XC40 Zweeds (want: Volvo), Chinees (want eigendom van Geely en verwantschap met de genoemde Lynk & Co 01) of Belgisch (want in Gent gebouwd)? Wij houden het gewoon op Zweeds en zetten er een Duitser en een Fransman bij die met elkaar weer verwantschap hebben.

 

Volvo XC40 T5 Twin Engine Momentum Pro - 2020 - 177.114 kilometer - €24.950 

We trappen af met de in België gebouwde Chinese Zweed; de Volvo XC40. Zoals vorige week aangegeven, heeft de PHEV-versie daarvan dezelfde aandrijflijn als de 01 van Lynk & Co. Omdat Volvo hoger in de markt gepositioneerd is, heb je - nieuw - voor meer geld een minder ruime auto. En gebruikt? We pakken deze opvallend Fusion Red Metallic Volvo XC40 erbij: met een vergelijkbare vraagprijs als de 01 van vorige week heb je een XC40 die een jaar ouder is en bijna anderhalve ton meer heeft gereden. En dus minder binnenruimte. Tja, da’s de prijs van status. De GNP-17-D is vers geïmporteerd uit België en staat bij een Volvo-specialist die ‘m wegdoet inclusief een jaar Bovag-garantie. Onder de motorkap een over drie cilinders verdeelde, 1.5-turbo die samen met de elektromotor goed is voor 262 pk en een mooi span vormt met de zeventraps automaat met dubbele koppeling. Er zijn meerdere rij-modi, waarbij je in Pure zoveel mogelijk elektrisch rijdt, terwijl in Hybrid de auto zelf kiest welke motor het werk doet. De elektromotor is trouwens goed voor enkele tientallen kilometers. Rijd je vooral korte ritten en plug je veel, dan hoef je nauwelijks te tanken. Wel zijn Volvo’s gebouwd voor met name de lange afstand, denk aan de puike stoelen, de vele veiligheidshulpjes en, in deze Momentum Pro-uitvoering, een riante lijst aan standaardvoorzieningen, waarvan sommige gerelateerd zijn aan het PHEV-concept. De standkachel, bijvoorbeeld. En over verwarming gesproken; voorstoelen, voorruit en ruitensproeiers zijn eveneens verwarmd.

Lopen we naar achteren, dan ontwaren we een elektrische achterklep en dito neerklapbare achterbank. Kortom: er zit veel op en aan deze occasion. Opvallend afwezig is leren bekleding. Meer kilometerervaring en minder ruimte voor evenveel geld, da’s deze XC40. Met dien verstande dat de afschrijving een kleiner vraagteken is dan die van de Lynk & Co 01 en de Volvo meer status geniet. 

Signalement

Merk Volvo

Type XC40 T5 Twin Engine Momentum Pro 

Bouwjaar september 2020

Kilometerstand 177.114

Vraagprijs €24.950

Waar te koop? AutoPolar B.V., Oirschot

 

Technische gegevens

Motor 3-cil. in lijn, 1.477 cc, turbo, plug-in hybride

Max. systeemvermogen 193 kW/262 pk 

Max. systeemkoppel 425 Nm

Leeggewicht 1.771 kilo

Bagageruimte 460 l/n.b.

Max. aanhanger geremd 1.800 kilo

Gem. verbruik 1 : 55,6

0-100 km/h 7,3 s 

Topsnelheid 205 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Opel Grandland

 

Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 300 pk Business Executive - 2020 - 44.743 kilometer - €24.900  

Wel Europees, maar hoeft het niet per se premium, zodat je voor hetzelfde geld een qua kilometerstand vrij maagdelijke occasion in handen krijgt? Dan zou de Opel Grandland een optie kunnen zijn. Bij de merkdealer in Hengelo (Ov.) treffen we deze spetterend blauwe Opel Grandland aan. Hier is een geblazen viercilinder aan het werk die door twee elektromotoren wordt ondersteund. Als transmissie fungeert een sequentiële achttraps automaat. Klinkt dit bekend in de oren? Kan kloppen, want de Peugeot 3008 HYbrid 4 uit die periode was krek eender gemotoriseerd. De Grandland was na de Crossland de tweede Opel onder het nieuwe bewind, vandaar. Niet alleen zijn diens prestaties hoger dan die van de XC40 en zijn bij genoeg pluggen nóg mooiere verbruikscijfers haalbaar, alle kracht wordt verdeeld over vier wielen, en niet enkel de voorwielen zoals bij de Volvo. Opmerkelijk is dan wel dat hij minder mag trekken. Een smet is dat voor de H-583-PZ een terugroepactie openstaat: de hoogspanningsaccu moet je laten vervangen wegens kans op oververhitting. En een jaar Bovag-garantie kost extra. Nu weer het positievere werk: in het luxe Business Executive interieur zit alles waar je het verwacht. Combineer die goede ergonomie met de prettig stevige stoelen en de prima zitpositie en je weet dat je onderweg weinig te klagen hebt. Ook achterin heb je genoeg leefruimte. Hoogstens is de hoofdruimte ietwat aan de bescheiden kant, maar voor een volwassene nog steeds voldoende.

 

De Grandland X kennen we als een vrij kwiek sturende auto, bij de Hybrid4 is dat iets anders. Zeker, de besturing is mooi precies, zonder een Ford Kuga of Mazda CX-5 naar de kroon te steken, maar je voelt hoe de massa tegen de stuurrichting in drukt wanneer het hard gaat. Bij alledaags gebruik ontpopt de Grandland X echter als een prettige, rustgevende reisgezel met veel vermogen, waarbij de motor zich mooi stilhoudt. 

Opel Grandland

 

 

Signalement

Merk Opel

Type Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 300 pk Business Executive

Bouwjaar maart 2020 

Kilometerstand 44.743

Vraagprijs €24.900

Waar te koop? Broekhuis Opel Hengelo, Hengelo (Ov.)

 

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc, turbo, plug-in hybride (twee elektromotoren)

Max. systeemvermogen 221 kW/300 pk 

Max. systeemkoppel 520 Nm

Leeggewicht 1.775 kilo

Bagageruimte 390 l/1.528 l

Max. aanhanger geremd 1.250 kilo

Gem. verbruik 1 : 76,9

0-100 km/h 6,1 s 

Topsnelheid 235 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 

Citroën C5 Aircross Hybrid 225 Business - 2020 - 79.579 kilometer - €24.900 

Verwant aan bovenstaande Grandland, is de C5 Aircross van Citroën. Maar daar waar de Opel en de 3008 met 300 pk hun topmotoriseringen kennen, houdt het bij de double chevron op bij 225 pk - een teken dat Citroën iets lager in de pikorde van het inmiddels reusachtige Stellantis-concern staat? Nu zal voor de meesten 225 pk genoeg zijn, dus portretteren we ook deze cross-over. Het enige technische verschil is dat -ie een elektromotor mist - en dus enkel voorwielaandrijving heeft. Prestaties en verbruik zijn ietsje minder gunstig, het trekgewicht juist wat gunstiger. Eenmaal onderweg zul je die extra pk’s van zijn concerngenoten wellicht ook niet missen, want het zwaartepunt bij de C5 Aircross is comfort - het spat bijna letterlijk van het meubilair af! Een prettig gegeven daarbij is dat rij twee uit drie volwaardige zitplaatsen bestaat. Dit betekent niet alleen dat de persoon in het midden fatsoenlijk zit, maar dat dankzij de afzonderlijke neerklap- én verschuifbaarheid deze grijze Citroën C5 Aircross, die bij de merkdealer (zelfs collega van de Opel-dealer) in Apeldoorn staat, enkele MPV-trekjes bezit. Het is een grote, vriendelijke reus die mens en bagage het liefst zo ontspannen mogelijk (denk aan geluidsisolerend glas) naar verre oorden brengt. Dat doet -ie met een licht eigenzinnig interieur - heel anders dan de nuchtere Opel.

Citroën C5 Aircross

 

Kwalitatief is er niets mis, wel werkt het infotainmentsysteem vrij traag voor de hoeveelheid functies die het bevat, maar door de rij sneltoetsen eronder wordt dat leed al enigszins verzacht. De Z-163-FZ is vers geïmporteerd en uitgevoerd als Business. Ook hier dus weer een riante aankleding, maar als we deze drie occasions naast elkaar zetten, dan lijkt de Fransman net wat minder verwennerij te bieden. Net als bij de Opel-collega moet je voor Bovag-garantie bijbetalen.

Signalement

Merk Citroën

Type C5 Aircross Hybrid 225 Business

Bouwjaar november 2020 

Kilometerstand 79.579

Vraagprijs €24.900

Waar te koop? Broekhuis Peugeot & Citroën Apeldoorn, Apeldoorn

 

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc, turbo, plug-in hybride

Max. systeemvermogen 165 kW/225 pk 

Max. systeemkoppel 360 Nm

Leeggewicht 1.745 kilo

Bagageruimte 460 l/1.510 l

Max. aanhanger geremd 1.300 kilo

Gem. verbruik 1 : 71,4

0-100 km/h 8,9 s 

Topsnelheid 225 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

                   

Welke Europese PHEV zou jij kiezen?

Na het Aziatische drietal van vorige week treedt nu een trio Europese plug-in hybrides voor het voetlicht: de premium Volvo XC40, de nuchtere Opel Grandland X en de eigenzinnige Citroën C5 Aircross. Voor jullie aantrekkelijker alternatieven voor de occasions van vorige week? Of toch liever nog wat anders? We horen het weer graag. 

Lezersreacties (78)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.