Ophef over beeld elektrische auto's bij Top Gear
Onlangs reden Top Gear-presentatoren Jeremy Clarkson en James May in een Nissan Leaf en een Peugeot iOn, en concludeerden dat de actieradius van de twee elektrische auto's te beperkt is om ze voor langere reizen te gebruiken. Op een bepaald punt stonden beide modellen zelfs zonder stroom, midden in de plaats Lincolnshire, waar ook nog eens geen oplaadpunten te vinden zijn.
Vals spelen
Ben Webster, journalist bij de Britse krant The Times, onthult dat de heren programmamakers volgens hem vals hebben gespeeld. Zo hield Nissan bij hoe er met de betreffende Leaf gereden werd, waarbij aan het licht kwam dat Clarkson en May op pad werden gestuurd met slechts voor veertig procent geladen accu's – nota bene om een geplande rit van zestig mijl te ondernemen, met een voorspelde actieradius van slechts dertig mijl. Daarnaast zouden in Lincolnshire nog extra rondjes met de Leaf gereden zijn, totdat de stroom daadwerkelijk op was.
Uitvoerend producent Andy Wilman reageert namens Top Gear. Hij legt uit dat het item niet bedoeld was om de actieradius van beide auto's te meten, en dat de betrokkenen op de hoogte waren van het feit dat Nissan de verrichtingen van de Leaf kon volgen. Verder stelt Wilman dat elektrische auto's nog wel erg duur zijn, het opladen ervan omslachtig werkt en het batterijenpakket nog de achilleshiel van de elektrische auto vormt. Volgens hem zijn de kijkers van het item zeker niet misleid.
Politieke agenda
The Guardian-journalist George Monbiot spring er op zijn beurt in op zijn weblog, beschuldigt het televisieprogramma van handelen in strijd met de richtlijnen van de BBC en claimt zelfs dat Top Gear er een extreem libertaristische en individualistische politieke agenda op na houdt, met als gevolg het dwarsbomen van milieuvriendelijk handelen en het promoten van roekeloos en gevaarlijk rijgedrag. Eerder werd Top Gear al door Tesla aangeklaagd, nadat de elektrische Roadster volgens het merk ook al oneerlijk behandeld zou zijn.