Opgefrist: Cadillac XTS
CT6-front, kale kont
Cadillac heeft de XTS op de snijtafel gelegd. De op een na grootste sedan van Cadilllac is behoorlijk aangepakt.
Het is bijna zes jaar geleden dat Cadillac de XTS presenteerde, een auto die zowel de DTS als de STS opvolgde. Althans in 2011. Inmiddels staat de CT6 bovenaan de sedanladder van Cadillac, een model dat spoedig overigens ook wordt bijgewerkt. Waar de CT6 invloeden krijgt van concept-car Escala die in augustus vorig jaar werd gepresenteerd, vertoont de XTS vooral aan de voorzijde overeenkomsten met grote broer CT6 van voor de facelift.
We zien de kenmerkende verticaal omlaaglopende koplampen op de XTS en ook de grille past veel beter bij het Cadillac van 2017. Aan de achterkant valt de nieuwe locatie van de kentekenplaat op. Hierdoor ontstaat een veel 'kalere' achterzijde op de XTS. De CT6 draagt zijn kentekenplaat achter 'gewoon' op de achterklep. Voor de verlichting aan zowel voor- als achterzijde maakt de XTS gebruik van ledtechniek.
Op de motorenlijst staat een 3,6 liter grote V6 met twee turbo's, die 416 pk en 500 Nm sterk is. Dit blok was voorheen al in de XTS te vinden. Voor wie met 309 pk en 355 Nm ook genoegen neemt - we kunnen het ons best voorstellen - heeft Cadillac een turboloze versie van die 3,6 liter grote zescilinder op de bestellijst staan. Schakelen gaat in alle gevallen met een zestrapsautomaat.
Cadillac spreekt verder over een herzien chassis dat stijver moet zijn dan voorheen. Ook de stoelen moeten comfortabeler zijn dan ooit. Dat maakt de werkplek van de XTS ongetwijfeld tot een fijne ruimte, zeker omdat Cadillac zegt de geluidsisolatie verder te hebben verbeterd.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Deze Cadillac is de langste auto ooit – In het wild

Voor zo weinig rijd je als een rapper: Escalade en Hummer voor €15.000

Test: Cadillac Lyriq - Ook deze elektrische Cadillac slurpt flink wat energie

Cadillac Elevated Velocity: luxe elektrische terreinbeul



