Opfrisbeurt voor Ford F-150

Stoerdere neus, slimmere laadklep

Ford F-150
Ford F-150Ford F-150Ford F-150Ford F-150Ford F-150Ford F-150Ford F-150Ford F-150Ford F-150Ford F-150Ford F-150Ford F-150Ford F-150Ford F-150Ford F-150Ford F-150Ford F-150Ford F-150 Ford F-150 Ford F-150 Ford F-150

Ford houdt de in 2020 gelanceerde, veertiende generatie van de Ford F-150 tegen het licht. De vernieuwde F-150 heeft een stoerdere neus, een nieuwe, slimme laadklep en geüpgradede technologie.

We schrijven het vaker, maar de populariteit van Fords pick-ups in de VS is nauwelijks te overschatten. In 2022 verkocht Ford alleen al in de VS 650.000 modellen uit de F-series, waar deze ‘lichte’ F-150 een enorm groot aandeel aan levert. 2022 was daarmee een uitzonderlijk beroerd jaar, want meestal komen daar nog enkele honderdduizenden bij.

Niet zo gek dus, dat Ford er alles aan doet om zijn razendpopulaire ‘truck’ bij de tijd en dus competitief te houden. Dat gebeurt nu met een eerste grote ‘refresh’ van deze generatie, die zich in 2020 aandiende voor ‘modeljaar 2021’. De ‘2024’ F-150 onderscheidt zich het meest met zijn nieuwe neus. De nog altijd verticale koplampen zijn aan de onderzijde wat ingekort en steken zodoende niet meer onder de grille uit, behalve het stuk op de uiterste hoeken. Die grille zelf heeft ook een andere vorm, met minder afgeronde zijkanten. Uiteraard is er ook een nieuwe voorbumper.

Zoek de verschillen:Ford F-150 van vóór de facelift boven, de nieuwe onder.

Wat blijft, is dat er enorm veel optisch verschil bestaat tussen de verschillende uitvoeringen. Bij een SXT is alles zwart en zijn er koplampen met opvallend oranje dagrijlichten, bij een Lariat spuit Ford vrijwel alles mee in carrosseriekleur en bij de Platinum zien we heel veel chroom hoewel een optioneel ‘black appearance package’ dat allemaal weer teniet kan doen. De F-150 is er ook als Tremor en XLT. De allerstoerste versie is als vanouds de Raptor, een extra brede, extra hoge en extra snelle versie waarmee het goed ‘sanddunes bashen’ is. Of je kinderen naar school brengen, natuurlijk.

Aan de achterkant spotten we nieuwe (uiteraard led-)achterlichten. Ook gaat Ford mee in de strijd om de slimste laadklep, die al een tijdje woedt in pick-up-land. Ram heeft de zich naar beneden of naar twee zijdes openende ‘Multifunction Tailgate’, Genaral Motors een ‘MultiPro Tailgate’ die zich in meerdere formaten naar beneden kan openen en ook als trapje dienstdoet. Ford had ook al een trapje, maar voegt aan dat rijtje nu de ‘Pro Access Tailgate’ toe. De in principe nog altijd naar beneden openende klep is in het midden voorzien van een ‘deurtje’ dat apart en onder verschillende hoeken kan worden geopend. Het idee is dat je zo ook bij je spullen kunt als er een enorme aanhanger achter je F-150 hangt. Bovendien kom je via dit deurtje dieper in de bak, doordat je immers niet over de open laadklep heen hoeft te reiken. De Pro Access-klep is optioneel, dus een reguliere ‘tailgate’ is ook nog gewoon leverbaar.

Onderhuids valt op dat de 2.7 Ecoboost-V6, voorheen optioneel, nu de standaard motor is. De 3.3 komt daarmee te vervallen. Nu is 2,7 liter in de VS een volume dat eerder met een colaatje dan met een motor wordt geassocieerd, maar met 325 pk was de twin-turbomotor voor de facelift al behoorlijk krachtig. Met de update krijgt hij er nog wat vermogen bij, al meldt Ford niet hoeveel precies. Daarnaast is de F-150 er met een 3.5 Ecoboost, een 5.0 V8 en een 3.5 Powerboost Hybrid. Ford wil het aandeel van die hybrideversie in de verkoopmix vergroten en maakt hem daarom even duur als de normale 3.5. De Raptor is er met een speciale ‘high-output’-versie van de 3.5, of met een extra krachtige, 5,2 liter grote V8.

Ford F-150 Raptor

Ook het interieur van de F-150 is er in allerlei varianten en uitvoeringen. Technologisch is de pick-up weer bij de tijd door de montage van een standaard 12-inch touchscreen, dat gezelschap krijgt van een 12-inch digitaal instrumentarium dat eveneens standaard is. Als vanouds is de F-150 er met een korte ‘Standard Cab’, een wat langere ‘Super Cab’ en als ‘Supercrew’, met volwaardige achterdeuren en een enorm ruime achterbank. De laadbak is er in drie lengtes en kan afhankelijk van de versie tot 1.113 kg aan. Het trekgewicht ligt in het gunstigste geval op 6.123 kg.

De elektrische F-150 Lightning hebben we overigens nog niet in gefacelifte vorm gezien. Dat is niet gek, want deze versie is er nog niet zo lang en heeft toch al zijn eigen neus en een aangepast interieur. De Ford F-150 staat officieel niet op de site van Ford Nederland, al was er ooit wel sprake van dat de Lightning hier wel in kleine serie zou worden geleverd. Onder de streep maakt het allemaal weinig uit, want de grijze import haalt maar wat graag zo’n Amerikaanse pick-up voor je naar Europa.

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.