Opel Movano Hydrogen: waterstof-bestelbus met 500 kilometer bereik

Wel de stad in, toch groot bereik

Opel Movano Hydrogen

Opel presenteert op bedrijfsautobeurs IAA Hannover binnenkort een waterstofversie van de grootste bestelbus in het aanbod, de Opel Movano. Die lijkt in alles de volgende stap te zijn na de kleinere Vivaro Hydrogen.

De bestaande Vivaro Hydrogen is technisch identiek aan de Citroën Jumpy Hydrogen waarmee we al eens op pad konden. Het laatste onderdeel van deze bedrijfswagen-drieling heet Peugeot e-Expert Hydrogen en samen worden de auto’s bij Opel in Rüsselsheim omgebouwd van batterij-elektrisch naar waterstof. Dat kan, omdat het in het geval van die middelgrote bestellers nog om een soort experimentele serie gaat. De waterstofbusjes zijn duur, maar voor sommige bedrijven erg nuttig en dienen voor moederbedrijf Stellantis om ervaring op te doen met deze vorm van aandrijving in bedrijfsauto’s.

Kennelijk is het bevallen, want onder leiding van Opel zet Stellantis nu de volgende stap. De grote Movano, bij Fiat beschikbaar als Ducato en bij Citroën en Peugeot bekend als respectievelijk Jumper en Boxer, krijgt de waterstofbehandeling. De waterstof-Movano wordt pas later deze maand op de IAA Transportation in Hannover onthuld, maar Opel kan nu al melden dat de Movano een actieradius heeft van zo’n 500 kilometer. Dat is flink meer dan de 400 kilometer van de Vivaro Hydrogen en eindeloos veel meer dan de maximaal 224 kilometer die je uit een batterij-elektrische Movano kunt persen.

Daar zit hem voor een groot deel de meerwaarde. Grote bedrijfswagens op batterijen zijn door een beperkt bereik doorgaans niet geschikt voor lange afstanden, maar deze waterstofversie dus wel. Het tweede deel van de meerwaarde is uiteraard het ‘opladen’: in plaats van uren aan de lader zijn daarvoor slechts minuten aan een waterstoftankstation nodig. Naast de keurig in de wagenbodem weggewerkte waterstoftanks heeft de Movano ook nog een batterij van zo’n 10 kWh. Het verhaal vermeldt niet of die net als bij de Vivaro met een kabel kan worden opgeladen, maar dat lijkt dus wel waarschijnlijk. Dat kan handig zijn, bijvoorbeeld als de waterstoftanks leeg zijn en er geen tankstation in de buurt is. De accu’s vangen ook de stroom op die door regeneratief remmen wordt opgewekt.

De elektromotor die voor de aandrijving zorgt, levert 150 pk en 410 Nm. Opel belooft dat de gehele aandrijflijn uit het zicht is weggewerkt en dus geen afbreuk doet aan het laadvolume van de Movano, dat maximaal 17 kubieke meter bedraagt. Dat geldt voor de tamelijk gigantische L4H3-variant. Ongetwijfeld verschijnt deze waterstofbus ook in kleinere vormen.

Het is deze week wel druk rondom waterstof: naast deze Opel maakten we ook kennis met een hernieuwde en uitgebreide samenwerking tussen BMW en Toyota op dit gebied. Waterstofpionier Toyota heeft met de ProAce Max overigens ook een variant van de Fiat Ducato/Opel Movano in huis, maar is vooralsnog niet betrokken bij het waterstofproject van Stellantis. Wel presenteert Toyota op de IAA andere waterstofconcepten, zoals een Hilux.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.