Opel Corsa Rally Electric gefacelift en getest
Blijkt te werken
In 2021 kondigde Opel de elektrische rallyversie van de Corsa aan, toen nog de Opel Corsa e-Rally. Inmiddels heet die auto Opel Corsa Rally Electric en draagt hij de nieuwe neus. Nu geeft Opel wat inzichten in hoe het deze rijdende rally-proeftuin in de praktijk vergaat.
Met de elektrische rally-Corsa wil Opel naar eigen zeggen onderzoeken hoe en of een elektrische aandrijflijn past bij de rallysport. Dat doet Opel met een eigen klasse, de Opel Electric Rally Cup, maar er is ook een specifieke testauto die voor meer zaken wordt ingezet. Die auto heeft volgens Opel inmiddels 13.000 kilometer achter de kiezen. Dat zijn dan uiteraard niet zomaar kilometers, maar kilometers die grotendeels op hoge snelheid en niet zelden op grove ondergrond zijn afgelegd. De resultaten zijn volgens Opel erg positief. Zo zijn alle aandrijfcomponenten, zoals de batterij, omvormer en elektromotor, goed opgewassen tegen dit stevige gebruik. Dat is goed nieuws, want deze onderdelen neemt Opel ongewijzigd over uit de straatauto. De 50-kWh accu is ook onderworpen aan een degradatietest en zou nog 96 procent van zijn capaciteit hebben. Ook dat is goed nieuws, zeker omdat de Corsa’s op locatie vaak aan een mobiele snellader worden opgeladen. Op het gebied van snelheid, niet onbelangrijk in de autosport, stelt de Corsa Electric evenmin teleur. Opel meldt dat de auto de concurrentie uit de Rally5-klasse vaak goed kan bijbenen, terwijl die benzineauto's doorgaans veel meer vermogen hebben.
In 2021 konden we al eens een uitgebreid kijkje nemen in de elektrische rally-Corsa-keuken, dus meer over dit project lees je hier.
De Opel Corsa Rally Electric draagt inmiddels niet alleen die nieuwe naam (net als de straatauto), maar heeft nu ook de neus van de gefacelifte Corsa. Voor de aandrijflijn maakt dat overigens niet uit: Opel spreekt nog steeds van 50 kWh en 136 pk, waar de reguliere Corsa Electric inmiddels ook is aangekondigd met een 156 pk sterke motor en 51 kWh.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Corsa Electric Edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.499 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk |
Maximaal koppel | 260 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 50 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.060 mm / 1.765 mm / 1.435 mm |
Wielbasis | 2.538 mm |
Massa leeg | 1.430 kg |
Laadvermogen | 531 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,7 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 15,8 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 354 km |
PRIVATE LEASE Opel Corsa
Had je deze auto's al gezien?

Opel Corsa Electric Long Range GS 51 kWh | AppleCarPlay/AndroidAuto | Climate Control | Camera | 16"LMV | Navigatie | FULL LED | Virt.Cockpit | Two-tone | Parkeersensoren Rondom | Armsteun | Isofix |
- 2024
- 4.963 km

Opel Corsa Electric Long Range Business Edition 51 kWh | Navigatie via Carplay/ Android auto | Climate Control | Cruise Control | Achteruitrijcamera | Warmtepomp | Parkeersensoren |
- 2025
- 0 km

Opel Corsa Electric Long Range Business Edition 51 kWh | Nieuw | Voorraad Auto |
- 2025
- 10 km