Opel Astra Sports Tourer Electric - Back to Basics

Oogt veel dikker dan den benzineversie

Opel Astra Sports Tourer Electric Back to Basics
Opel Astra Sports Tourer Electric Back to BasicsOpel Astra Sports Tourer Electric Back to BasicsOpel Astra Sports Tourer Electric Back to BasicsOpel Astra Sports Tourer Electric Back to BasicsOpel Astra Sports Tourer Electric Back to BasicsOpel Astra Sports Tourer Electric Back to Basics

Meestal beperken we ons in deze rubriek niet tot één specifieke motorversie of carrosserievariant. Vandaag wel, want de Opel Astra Sports Tourer Electric is als elektrische stationwagon voor velen de interessantste Astra van het moment!

Opel Astra Sports Tourer Electric - €41.499

Deze week werd bekend dat de Opel Astra Sports Tourer Electric minimaal €41.499 kost. Dat is €1.500 meer dan de elektrische Astra hatchback en daarmee vermoeden we dat we die kortere EV maar weinig gaan zien, omdat de meerprijs voor de veel ruimere en praktischer Sports Tourer relatief bescheiden is. Buiten de carrosserievorm zijn de elektrische Astra 5-deurs en de Astra Sports Tourer Electric overigens nagenoeg identiek, dus dit verhaal geldt grotendeels ook voor de €39.999 kostende hatchback. Daar waar er wel verschillen zijn, zullen we dat uiteraard benoemen.

Oogt standaard al 'af'

Het eerste wat opvalt aan de eletrische en extra ruime Astra, is dat het basismodel helemaal niet oogt als een instapper. Pak de basis-benzine-Astra er maar even bij, en je weet meteen wat we bedoelen. De Astra Electric staat standaard op uniek 18-inch lichtmetaal en krijgt standaard de sportievere voorbumper van de duurdere GS-versie mee.

Naar goed Stellantis-gebruik is metallic lak standaard, in een opvallende tint die per carrosserievariant verschilt. Voor de Astra Sports Tourer is de ‘basiskleur’ het smakelijke ‘Crimson Red’, toch weer heel anders dan het opvallende geel van de hatchback. Om te zien is de Astra Electric ook zonder opties daarmee wat ons betreft al helemaal ‘af’.

Dit is de basisversie van de Opel Astra Sports Tourer op benzine ...

En dit is de basisversie van de Opel Astra ST Electric. Met die wielen, voorbumper en mistlampen oogt dat toch ineens veel completer.

De duurdere GS onderscheidt zich onder meer met zwarte logo’s en een zwart dak, maar heeft dezelfde wielen en voorbumper. Optioneel zijn er nog luxere matrix-ledkoplampen beschikbaar, maar alleen hele scherpe spotters zien vanbuiten het verschil met de standaard led-kijkers. De auto op de plaatjes heeft overigens ‘privacy glass’, maar volgens de prijslijst is dat niet standaard. Ondergetekende vindt dat goed nieuws, maar mensen met een andere smaak moeten dat even in het achterhoofd houden bij het bekijken van de plaatjes.

Vanbinnen is het verschil tussen een standaard benzine-Astra en de Astra Electric minimaal. De stoffen ‘Modene’-bekleding is opgebouwd uit zwart en twee grijstinten, net even wat minder saai dan alleen maar zwart. Ook  het hemeltje is in deze instapper in een lichte tint uitgevoerd, wat een andere sfeer oplevert dan onder het donkere dak van de GS-uitvoering.

Technisch is er overigens geen verschil tussen basisversie ‘Astra’ en die GS. Beide modellen krijgen als Electric een netto 51-kWh accupakket mee, goed voor een rijbereik van 413 kilometer. Een 156 pk sterke elektromotor sleurt de Opel aan zijn voorwielen in 9,3 tellen van 0 naar 100 km/h. Snelladen gaat met maximaal 100 kW en een 3-fasenlader is standaard, net als een warmtepomp.

Dit zit er standaard op de Opel Astra Sports Tourer Electric ...

Dan de eigenlijke uitrusting. Ten opzichte van een conventionele Astra zijn er wat kleine verschillen. Zo heeft alleen de elektrische versie een usb-c-laadpoort achterin en onderscheiden de plug-in hybride én de volledig elektrische Astra zich met een standaard armsteun voorin. De basisversie van de benzine-Astra heeft die steun dus niet. De Opel Astra Sports Tourer Electric krijgt net als alle andere Astra’s standaard climatecontrol (1 zone), cruisecontrol, mistlampen voor, ‘keyless go’, verwarmbare buitenspiegels en parkeersensoren rondom mee. Op infotainmentvlak is er weinig reden tot klagen, want de combinatie van twee 10-inch schermen voorziet standaard in draadloze Android Auto en Apple CarPlay, gecombineerd met zes luidsprekers. De achterbank is standaard in drie delen neerklapbaar, tegen twee delen voor de hatchback. Opvallend: evengoed ontbreekt een middenarmsteun achterin, die je in de GS wél aantreft.

... en dit niet

Inbouw-navigatie is er dan weer niet, dat is onderdeel van een optiepakket. Tevens missen we keyless entry, die extra zone van de climatecontrol, stoel- en stuurverwarming en adaptieve cruisecontrol. Dat zijn uiteraard geen noodzakelijkheden, maar juist bij een EV zou het fijn zijn als stoelverwarming als losse optie beschikbaar zou zijn. Dat is hier niet het geval, al is het ‘Comfortpakket’ met zijn prijs van €699 ook weer niet zó duur. Voor dat geld krijg je dan niet alleen verwarmbare voorstoelen en een verwarmbaar stuurwiel, maar ook een AGR-gecertificeerde bestuurdersstoel met onder meer een zittingverlenger. Dan nemen we de donkere zijruiten, die ook onderdeel zijn van dit pakket, luid protesterend voor lief.

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.