Op zoek naar een tweedehands oplaadbare auto - Achtergrond
Is de EV 1.0 de occasion 2.0?
Elektrisch rijden lijkt vooralsnog vooral te zijn weggelegd voor de meer zakelijke rijder, mede vanwege het feit dat een EV bepaald geen koopje is. Langzaam maar zeker breidt het aanbod van tweedehandsstekkerauto’s uit en inmiddels is er al keuze uit meer dan twintig modellen. Dat lijkt heel wat, maar de achilleshiel is natuurlijk de actieradius. Die is bij de EV 1.0 doorgaans nogal bescheiden.
Nu we bijna dagelijks worden geconfronteerd met het zogeheten klimaatakkoord, komt niet alleen de vermaledijde warmtepomp steeds weer ter sprake, maar ook de elektrische auto. Die krijgt van de overheid een belangrijke rol toegedicht in het behalen van de doelstellingen. De uitstoot van boeikasgas moet omlaag en ook al is het aandeel van de personenauto daarin gering, toch moeten we met z’n allen van de fossiele brandstoffen af, is het idee. Daar is op zich niets mis mee, al was het alleen maar omdat een elektromotor als aandrijving veel efficiënter is dan een verbrandingsmotor en lokaal niets uitstoot. Voor mensen met een gevulde portemonnee en voor veel zakelijke rijders heeft de overstap naar een EV tegenwoordig geen ernstige consequenties.
Integendeel, de bijtelling is met slechts 4 procent (tot een catalogusprijs van € 50.000) een schijntje en met de reikwijdte gaat het steeds beter. Want waar de eerste generatie EV’s in de regel niet veel verder komt dan zo’n 100 tot 150 kilometer, haalt bijvoorbeeld een elektrische Hyundai Kona een afstand van wel drie keer zo veel, en de veel duurdere Tesla Model 3 of S ook. Goed, je wilt een elektrische occasion. Hoe pak je dat aan? Waarop moet je letten?
TEST HET ACCUPAKKET
Het belangrijkste is de staat van het accupakket, terwijl je bij een auto met verbrandingsmotor (in EV-rijdersjargon heet dat tegenwoordig heel plagerig een plofauto of ICE, een afkorting die staat voor Internal Combustion Engine) vooral op de kilometerstand let. Dat telt bij een EV iets minder; zijn aandrijflijn is minder gevoelig voor slijtage. Daarbij komt dat de meeste elektrische occasions niet zo veel hebben gereden.
Wat je echter niet weet, is hoe de vorige eigenaar met de auto is omgegaan. Ook zou het kunnen dat de EV in kwestie lang heeft stilgestaan, om wat voor reden dan ook. Dat is niet bevorderlijk voor de accu’s. Kortom, wil je weten wat de staat van het accupakket is, dan zal de dealer het systeem moeten uitlezen en je daar in inzage geven. Een goede proefrit brengt ook veel aan het licht. Vertrek met een volle accu en rijdt deze bij voorkeur zo ver mogelijk leeg. Dan zie je meteen of de In EV-rijdersjargon heet de verbrandingsmotor plagerig een plofauto beloofde actieradius haalbaar is. O ja, doe je dat bij vorst, dan is het bereik sowieso een stuk minder. Accu’s zijn net mensen: ze houden niet zo van kou. Als ze ouder worden, nemen de prestaties eveneens af. Een nieuw pakket voor bijvoorbeeld een Nissan Leaf kost je al snel € 5.000.
EN HET ONDERHOUD?
Een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig dan een conventionele. Ga maar na: hij bevat geen olie (en krijgt dus ook geen bijbehorende lekkages), geen koelvloeistof (tenzij de auto gekoelde accu’s heeft), geen filters (behalve voor het interieur), geen bougies, geen uitlaat, geen turbo, geen gloeibougies, geen injectoren, geen roetfilter, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Je begrijpt dat er in de autoonderhoudsbranche grote veranderingen op stapel staan. Ook de remmen van een EV slijten nauwelijks, vooral bij de goed anticiperende rijder, die zo veel mogelijk energie terugwint met het stroompedaal en de remmen dus vrijwel niet gebruikt. Een set remschijven gaat met gemak 200.000 kilometer mee. De onderhoudskosten zullen zich in eerste instantie dus beperken tot de banden en het onderstel.
DEGRADATIE
Een accu heeft niet het eeuwige leven. Iedereen die in het bezit is van een elektrische tandenborstel, smartphone en accuboor, weet dat. Heb je net de derde gipsplaat aan het plafond geschroefd, houdt die verrekte snoerloze boor er al mee op. Heel frustrerend. Met de accu’s in een auto is het niet veel anders. Ook die verliezen hun kracht door de jaren heen. Dat verschijnsel heet degradatie van de batterij. Ergo, je komt minder ver. Nu lezen we ook verhalen over relatief jonge Tesla’s met al twee ton op de klok, waarbij nauwelijks sprake is van degradatie. Maar je kunt er rustig van uitgaan dat bijvoorbeeld een Leaf van zes jaar oud niet meer zo ver komt als op de dag dat deze de fabriek verliet.
PRIJSVERGELIJKING
Wat ben je kwijt aan stroom? Dat is een veelgestelde vraag. Het hangt er vanaf waar je de auto oplaadt: langs de weg of thuis. We nemen hier de tarieven van Fastned, de bekende laadstations langs de snelweg. Daar betaal je per kWh € 0,59 of € 0,35, in het laatste geval heb je dan een abonnement van € 11,99 per maand.
Thuis in het stopcontact is natuurlijk het goedkoopst, dan ben je voor circa € 0,22 per kWh klaar. Maar dan heb je wel een wallbox nodig, wil je een beetje vlot kunnen laden. Die kost een kleine € 1.000. Laten we de kosten per 100 kilometer eens verge lijken tussen een elektrische VW Up en dezelfde auto op benzine, aardgas of lpg. Daarnaast hebben we er nog een kleine dieselauto bij gezet. De twee gasauto’s komen vrij dicht in de buurt van de EV, maar die betalen uiteraard wel wegenbelasting (circa € 500 per jaar) en verlangen meer onderhoud.
CONCLUSIE
Gezien het tijdperk waarin we leven, is de elektrische auto een logisch vervolg op die met een verbrandingsmotor. Maar die overstap (de transitie) gaat niet van de ene op de andere dag. Zelfs niet van het ene decennium op het andere. En al helemaal niet voor de occasionkoper. Zoals je ziet, is het aanbod in hoeveelheid weliswaar nog vrij breed, maar de praktische inzetbaarheid is matig, zeker als je dat afzet tegen de aanschafprijs en het ongemak. Kortom, we zullen nog een jaar of vier à vijf moeten wachten voordat elektrische auto’s als de Hyundai Kona, Kia Niro, VW I.D. Neo, Renault Zoe R90 of Nissan Leaf E-Plus op de markt komen. Tegen die tijd steken vast wel weer schril af tegen de nieuwkomers van 2025.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.