Ook Qoros 3 Estate met Freevalve-techniek

Vaarwel nokkenas

Qoros 3 Estate Qamfree

Begin dit jaar kregen we de Qoros 3 Qamfree te zien, een Chinees met bijzondere techniek van Koenigseggs Freevalve-techniek onder de kap. De techniek lijkt zijn productiestadium te gaan halen.

Tijdens de Guangzhou Motor Show heeft Qoros namelijk een bijzondere variant van de 3 Estate getoond. De stationwagen is net als de begin dit jaar getoonde Qoros 3 Qamfree voorzien van een motorblok der door Koenigseggs zusterbedrijf FreeValve is ontwikkeld.

Wat de krachtbron bijzonder maakt, is het gegeven dat een traditionele nokkenas niet meer aanwezig hoeft te zijn: de kleppen in de Qamfree-motor worden hydro-pneumatisch bediend. Zowel timing als lichthoogte van de individuele kleppen zijn met deze techniek door het motormanagement te regelen. Met de Freevalve-techniek zijn kostbare onderdelen als het gasklephuis, de nokkenas en de nokkenasaandrijving en -verstelling niet langer nodig. Al met al zou de Qamfree-motor 20 kg lichter moeten zijn dan een vergelijkbare motor en ook 50 mm lager en 70 mm smaller. Koenigsegg's topman gaf eerder aan te verwachten dat de techniek een grote transitie teweeg gaat brengen in autoland.

Voorin de Qoros 3 Estate Qamfree ligt een 1,6-liter turbomotor die 230 pk en 320 Nm levert. Het blok moet vooral bij lage toerentallen meer kracht leveren. Het brandstofverbruik ligt volgens FreeValve zo'n 15 procent lager dan gebruikelijk bij een dergelijke krachtbron.

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.