Ook Isuzu komt met D-Max Fury
Japanners vieren 100-jarig bestaan met D-Max Fury
Isuzu viert dit jaar zijn 100-jarig bestaan, en dat moet gevierd worden. De Japanners trakteren pick-up minnend Nederland op de D-Max Fury.
De Fury is een nieuwe speciale editie van Isuzu's trouwe werkpaard: de D-Max. Isuzu zegt de intentie te hebben gehad om een pick-up te maken die direct opvalt in het straatbeeld. Met dit volgehangen knalrode exemplaar lijkt die missie geslaagd.
Isuzu zal 45 exemplaren van de Fury produceren. De feestelijke editie is naast aan zijn Magma Red gespoten koets te herkennen aan diverse zwarte details. Van zwart 17-inch lichtmetaal tot een zwarte rolbar, zwarte sidesteps en zwarte wielkastranden. Ook de handgrepen en spiegelkappen zijn duister uitgevoerd.
Onder de kap houdt zich een 2,5-liter twinturbo dieselmotor schuil die 163 pk en 400 Nm middels een handgeschakelde zesbak of een vijftrapsautomaat naar alle vier de wielen stuurt. De D-Max kan 3,5 ton trekken en 1 ton aan lading in de laadbak verplaatsen.
In 1916 schudde een tweetal Japanse bedrijven, Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering en Tokyo Gas and Electric Industrial, elkaar de hand en hadden als voornemen samen auto's te gaan produceren. In 1922 was de eerste samen gebouwde personenauto realiteit: de Wolseley A-9. Twaalf jaar later werd een tweede model - nu Isuzu geheten, verwijzend naar de gelijknamige rivier in Japan - op de markt gebracht. Na WO2 begon Isuzu zich te focussen op de bedrijfswagensecotor. Door de jaren heen heeft Isuzu echter ook diverse auto's geproduceerd. Van de Hillman (1953) tot de Bellel (1961) en de Bellet (1963). Later zouden we onder andere nog de door Giugiaro getekende 117 Coupé, de Gemini. de Florian en de Piazza te zijn krijgen.