Ook Honda zwicht voor Tesla-stekker

Logisch na GM

Acura ZDX

Het kon bijna niet anders: ook Honda stapt in Noord-Amerika over op de North American Charging Standard, ofwel Tesla’s snellaadstekker.

Elektrische Honda’s die vanaf 2025 worden afgeleverd in Noord-Amerika krijgen geen CCS-aansluiting meer. Vanaf dat moment wordt de compactere Tesla-standaard gebruikt, waarmee het mogelijk is om zonder adapter te snelladen bij de superchargers van Tesla. Modellen van vóór 2025 kunnen dat overigens ook, maar dan met een adapter.

De CCS-stekker (type 1, anders dan ‘onze’ type 2) wordt in Noord-Amerika nog wel gebruikt bij snelladers die niet van Tesla zijn, maar de vraag is hoe lang nog. Honda is namelijk bepaald niet de eerste autobouwer die overgaat op de ‘NACS’. Ford was dat in mei wel, waarna ook General Motors, Volvo, Rivian en Nissan overstapten. Dat General Motors dit al eerder deed, heeft waarschijnlijk alles te maken met Honda's 'keuze'. Honda en GM werken namelijk samen aan EV's voor Noord-Amerika en de Acura ZDX (Honda's luxemerk, foto) staat op een platform van General Motors. Niet zo gek dus dat de Acura net als Chevrolets en GMC's straks over de Tesla-stekker beschikt.

Voor Europa heeft dit alles vooralsnog geen gevolgen. Hier is het juist Tesla dat zich ‘gewonnen gaf’, want moderne Tesla’s hebben hier net als andere EV’s een CCS-connector.

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.