AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ook Better Place Schiphol gooit bijltje erbij neer

Better Place Schiphol
Het batterijwisselstation voor elektrische taxi's van het Israëlische bedrijf Better Place op Schiphol is sinds begin deze week gesloten.

Dat meldt een woordvoerder van de Nederlandse afdeling van het bedrijf dat zondag faillissement heeft aangevraagd. Better Place bood een alternatieve manier voor het laden van een elektrische accu. In plaats van de accu laden in het stopcontact, kan bij een wisselstation Better Place een lege accu gewisseld worden voor een volle. Dat duurt maar een paar minuten, een fractie van de tijd die het kost om een accu op te laden.

De afgelopen jaren was Better Place een van de meest beloftevolle duurzame bedrijven van de wereld. In Israël, Australië en Denemarken werden hele regio's voorzien van een netwerk van wisselstations van Better Place. Afgelopen september was Nederland aan de beurt. Er werd begonnen met een pilot voor tien elektrische taxi's op Schiphol, waaraan ook de Europese Unie enkele miljoenen aan meebetaalde.

Netwerk

Het netwerk zou vervolgens snel uitgebreid moeten worden met een station in Amsterdam. Later zou de rest van Nederland volgen, vertelde de directeur Paul Harms van Better Place Nederland aan NUzakelijk. Maar naar nu blijkt geeft Better Place al jaren veel meer geld uit dan er binnenkomt en is het bedrijf er niet op tijd in geslaagd nieuwe investeerders te vinden. Dit terwijl vorig jaar de Europese Investeringsbank nog 40 miljoen euro leende aan Better Place. Op Schiphol reden de bedrijven Connexxion, Bios en TCA met tien elektrische Renaults Fluence Z.E taxi's. Renault is de enige autofabrikant die hier een speciaal model voor ontwikkelde.

Een woordvoerder van Connexxion geeft aan dat de auto's geleased worden en dat Connexxion verder niet heeft geïnvesteerd in de techniek en dus ook geen verliezen incasseert. "Maar het is wel heel jammer natuurlijk. De proef op Schiphol zou tot juni volgend jaar lopen. Zonde dat daar nu al een eind aan lijkt te komen."

Het blijkt niet makkelijk om een vloot elektrische taxi's op de weg te houden. Zo rijden ook de elektrische taxi's van het Utrechtse GreenCab al sinds januari niet meer, zo vertelt een werknemer.

Lezersreacties (24)

Reageren