'Onze' Volvo 480 wordt 25!

Volvo 480 ES 1985
Volvo 480 ES 1985Volvo 480 ES 1985Volvo 480Volvo 480Volvo 480Volvo 480Volvo 480Volvo 480 GT TurboVolvo 480 cabrioVolvo 480 cabrio EBS-ombouwVolvo 480Volvo 480Volvo 480 ESVolvo 480
Mogen we een klein beetje chauvinistisch zijn? De in Nederland ontwikkelde en gebouwde Volvo 480 haalt de klassiekerstatus. Het is 25 jaar geleden dat de shooting brake werd gepresenteerd.
De 480 is misschien niet gebouwd in de oplage die je van een Volvo gewend bent, hij heeft weldegelijk gezorgd voor een revolutie. In 1985 was het namelijk de eerste voorwielaandrijver van het merk. Om precies te zijn op 15 oktober 1985 werd de eerste informatie over de nieuwe 480 ES vrijgegeven. Bijna 25 jaar geleden dus. Pas in het voorjaar daarna, op de Autosalon van Genève in 1986, beleefde het model zijn werelddebuut.
De 480 was de het eerste project uit het toenmalige 'Project Galaxy' dat in de jaren er na nog leidde tot de 400- en de 850-reeks. Voor de kleine modellen was Volvo Nederland in Born verantwoordelijk en de grote sedan en stationwagen werd ontwikkeld in Gotenburg in Zweden.
De 480 werd ontworpen onder leiding van Rob Koch door John de Vries en de Engelsman Peter Hobury, die later ontwerpchef werd bij Volvo. Aanvankelijk was de 480 ES voorzien van een 1,7-liter Renault-motor met een vermogen van 109 pk. Het interieur had een 2+2-indeling met een uiterlijk van een shooting brake. Het uiterlijk viel op door zijn glazen achterklep en kapkoplampen. De auto was zeer rijk uitgerust met technische snufjes – dat werd de achilleshiel van de 480, want de vele elektronica zorgde vaak voor betrouwbaarheidsproblemen. Zijn toenmalige vanafprijs van 50.995 gulden (23.141 euro) maakte van de 480 een dure aanschaf.
In 1988 verscheen de 480 met een 120 pk sterke turbomotor die de auto een topsnelheid van meer dan 200 km/u gaf. In 1993 kwam er bovendien een turboloze 2,0-liter beschikbaar met een vermogen van 110 pk. In 1990 werd op de Autosalon van Genève een prototype van een cabriolet getoond. Daarmee moest een doorbraak van de Amerikaanse markt worden geforceerd. Serieproductie van de 480 cabrio is er nooit van gekomen. Dat geldt overigens ook voor de Amerikaanse carrière van onze coupé.
Op 7 september 1995 liep in Born de laatste 480 van de band. In totaal zijn in tien jaar tijd slechts 76.375 exemplaren gebouwd. Bij de Limburgse fabriek werd de plaats van de 480 ingenomen door de S40, dat was opnieuw de wegbereider voor een nieuwe generatie Volvo's.

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.