Onderzoek: werkenden vrezen problemen door brandstofprijzen
Gegroeide kloof tussen reiskostenvergoeding en reiskosten
Een op de vijf werkenden is bang voor financiële problemen als de werkgever de reiskostenvergoeding niet verhoogt als compensatie voor de stijgende brandstofprijzen. Daarnaast zegt 16 procent van de werkenden een andere baan te zoeken waar de reiskosten wel genoeg worden gecompenseerd als de huidige werkgever dit weigert, concludeert HR-dienstverlener Visma Raet na eigen onderzoek.
Volgens de wet mogen werkgevers maximaal €0,19 per kilometer onbelast vergoeden aan werknemers. Dit is niet verplicht. De meerderheid van de ondervraagden ontvangt een reiskostenvergoeding. Als de reiskostenvergoeding niet hoger wordt, geeft bijna een derde van de ondervraagden aan vaker thuis te zullen werken de komende weken. Volgens Visma Raet moet er met name voor werknemers die niet thuis kunnen werken, zoals mensen in de zorg en het onderwijs, goed gekeken worden naar de reiskostenvergoeding.
Een oplossing kan zijn om meer uit te keren, want de €0,19 per kilometer en de €2 thuiswerkvergoeding per dag zijn niet het maximumbedrag. Werkgevers worden dan voor het deel dat boven het onbelaste deel uitkomt belast. Ook kunnen werkgevers bijvoorbeeld leasefietsen geven aan personeel, zegt Visma Raet. Meer dan de helft van de ondervraagden vindt dat de overheid met een subsidie moet komen voor werkgevers om hun personeel te kunnen compenseren voor de stijgende brandstofprijzen. Onlangs becijferde de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) dat de reiskostenvergoeding nu €0,39 per kilometer zou moeten zijn om te compenseren voor de huidige brandstofprijzen en afschrijving. De geldende belastingvrije vergoeding van €0,19 stamt al uit 2006.
Visma Raet ondervroeg ruim 2.200 Nederlanders. Daarvan gaat 77 procent wel eens met de auto naar het werk. 71 procent van de ondervraagden ontvangt een reiskostenvergoeding. Maar 34 procent ontvangt een thuiswerkvergoeding.