On Topic: Dag olie, hallo waterstof

Waterstof
Vooruit, over het uiterlijk van de Mirai zijn de meningen verdeeld, maar dat Toyota weer met een sterk staaltje vooruitstrevende techniek op de proppen komt, staat als een paal boven water. Hebben de Japanners de auto van de toekomst gebouwd?

Als het aan Toyota ligt, nemen we binnen afzienbare tijd definitief afscheid van fossiele brandstoffen. Met de Prius pionierden de Japanners er een kleine vijftien jaar geleden al vrolijk op los door een massaal geproduceerde hybride-auto te introduceren. Nu is het dus de beurt aan de Mirai (Japans voor 'de toekomst'), waarmee Toyota eenzelfde kunstje flikt als met de Prius: het merk bouwt de eerste voor het grote publiek geschikte waterstofauto. Hyundai had er weliswaar ook één (de ix35 FCEV), maar die was twee keer zo duur en was bovendien slechts beperkt leverbaar via een leaseconstructie. Datzelfde geldt voor de Honda FCX Clarity.

Gisteren is een select clubje journalisten voor het eerst met de Mirai op pad geweest, onder wie onze eigen Niek Schenk, en de eerste geluiden zijn veelbelovend. Bovendien liegen de fabriekcijfers er niet om. Toyota geeft een actieradius van 500 kilometer op, en daarmee laat de Mirai het leeuwendeel van de elektrische auto's ver achter zich. Alleen een Tesla Model S komt enigszins in de buurt. Interessanter nog is het feit dat je deze brandstofcelauto in een kleine vijf minuten weer helemaal voltankt. Da's wat anders dan het halfuur dat je met een snellader voor een Tesla of Renault Zoe nodig hebt … of zelfs de uren met sommige andere EV's. Nee, dat 'beter plannen' waar iedereen met een elektrische auto het over heeft, is hier helemaal niet relevant. Je hebt net de tijd om een broodje bal naar binnen te proppen en dan kun je alweer op pad.

Enige struikelblokken lijken vooralsnog de stevige aanschafprijs (ruim 70.000 euro) en het – laten we het voorzichtig brengen – nogal schaarse aanbod aan tankstations. Er is op het moment slechts één punt waar je waterstof kunt tanken in Nederland, waardoor die alleraardigste actieradius opeens een stuk minder interessant is. Er liggen echter plannen om de komende tijd tussen de vijf en tien nieuwe waterstoftankstations aan te leggen, dus er wordt aan gewerkt.

Nu is het natuurlijk wachten tot ook andere merken met de techniek aan de haal gaan en de prijzen voor deze auto's echt concurrerend worden. Pas dan zal blijken of Toyota het opnieuw bij het rechte eind heeft.

Onze stelling luidt in elk geval:

'Het gaat de waterstofauto lukken wat de reguliere elektrische auto nooit is gelukt: dit is de aandrijving van de toekomst!'

Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (150)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.