OM: 'Verlaag boetes verkeersovertredingen met 30 procent'
Verhouding zoek
Het Openbaar Ministerie wil dat de boetes voor bepaalde verkeersovertredingen met 30 procent worden … verláágd. De hoogte van de boetes zou niet meer in verhouding zijn met de overtredingen in kwestie.
Volgens het AD is het Openbaar Ministerie van mening dat bepaalde verkeersboetes de laatste jaren zóveel duurder zijn geworden dat het niet meer te verdedigen is. Onterecht parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats kost bijvoorbeeld 440 euro, terwijl mishandeling een boete van 400 euro oplevert. Het vasthouden van een telefoon achter het stuur kost anno 2023 zo’n 380 euro. Bovendien zit er weer een jaarlijkse stijging aan te komen: per 1 januari zou je voor door rood rijden 300 euro gaan betalen, net als voor onnodig links rijden. Niet-handsfree bellen of appen komt dan op maar liefst 420 euro.
Volgens het OM is die situatie niet houdbaar, omdat het draagvlak onder de bevolking voor deze boetes met zulke verhogingen zou verdwijnen. Het voorstel is dan ook om veelvoorkomende boetes, zoals die voor niet-handsfree telefoneren of te hard rijden, met 30 procent te verlagen.
Hoewel dat voor jou en ons misschien als een verrassing komt, rommelt het achter de schermen volgens het AD al jaren over dit onderwerp. Het OM en het kabinet lagen dus al eerder in de clinch over de hoogte van de boetes, die overigens maar voor een deel door het kabinet worden bepaald. Hogere boetes, voor zwaardere overtredingen, legt het OM zélf op, en die boetes houden uiteraard direct verband met de ‘vaste’ tarieven die voor kleinere overtredingen gelden. Inzoomend op die twee categorieën trekt het OM nog een opvallende conclusie: boetes voor lichtere overtredingen zijn sinds 1999 gestegen met 150 procent, terwijl de verhoging voor zwaardere vergrijpen ‘slechts’ 76 procent bedraagt. Het gat tussen die twee is dus verkleind, en dat lijkt niet de bedoeling.
In 2022 besloot het OM voor het eerst de boetes die het zelf oplegt niet te laten meestijgen met de reguliere boetetarieven, als het zoveelste hoofdstuk in deze kennelijk al langdurige strijd.
Minister Yesilgöz, die hierover gaat, stelt dat het verlagen van de boetes grote financiële en politieke consequenties zou hebben. Bij het doorvoeren van de door het OM voorgestelde min 30 procent zouden elders bezuinigingen nodig zijn, omdat er dan immers minder geld binnenkomt bij de overheid.
Wat vind jij: heeft het OM een punt, of kunnen boetes voor verkeersovertredingen je niet hoog genoeg zijn? Laat het weten in de reacties!