Officieel: ruige Volkswagen Passat heet Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat AlltrackVolkswagen Passat AlltrackVolkswagen Passat AlltrackVolkswagen Passat AlltrackVolkswagen Passat AlltrackVolkswagen Passat AlltrackVolkswagen Passat AlltrackVolkswagen Passat Alltrack
Normaliter geeft Volkswagen z'n opgeruigde modellen de toevoeging 'Cross' mee, maar dat geldt niet bij de Passat. De avontuurlijke versie heet namelijk Passat Alltrack.

Volgens Volkswagen slaat de Passat Alltrack de brug tussen de Passat Variant en de Tiguan. Ten opzichte van de gewone Passat Variant onderscheidt de Alltrack zich door beklede wielkasten, grotere bumpers en beschermingspanelen in RVS-look, 17-inch lichtmetaal en een 30 millimeter hogere bodemspeling. Verder zijn er matchromen dakrails, instaplijsten van roestvrij staal en een verchroomd uitlaatsierstuk. Binnenin biedt deze Passat pedalen met aluminium look en 'titan silver' accenten.
De basismotor is de 160 pk sterke TSI, die alleen met voorwielaandrijving leverbaar is. De basisdiesel, de 2.0 TDI met 140 pk, is zowel met voor- als vierwielaandrijving te krijgen. De topdiesel is de 170 pk sterke 2.0 TDI, die standaard gekoppeld is aan 4Motion-vierwielaandrijving en een DSG-bak. Dat laatste geldt ook voor de meest potente benzinemotor, de 2.0 TSI met 210 pk.
De 4Motion-uitvoeringen van de Passat Alltrack zijn uitgevoerd met het zogenaamde 'off-road driving-programme', dat tot nu toe was voorbehouden aan de Tiguan en Touareg. Dit werkt tot een snelheid van 30 km/h en beïnvloedt diverse assistentiesystemen. Bij het ABS houdt dit in dat de remwerking wordt geoptimaliseerd voor gebruik op losse ondergrond. Dit gebeurt in combinatie met snellere reacties van de elektronische sperdifferentiëlen (EDS) en het ASR om doorslippen van de wielen te voorkomen. In het off-road driving programma is ook Hill Descent Assist actief. Als de hellingshoek van een afdaling groter is dan 10 graden, wordt de Passat Alltrack automatisch afgeremd. De adaptieve cruise control (ACC) en Front Assist worden dan automatisch uitgeschakeld. Ten slotte worden in dit rijprogramma ook de respons van het gaspedaal en de schakelpunten van de DSG-versnellingsbak aangepast aan terreingebruik.
De Passat Alltrack heeft een bagageruimte met een inhoud van 603 liter. Door de achterbank neer te klappen en de ruimte van het reservewiel te benutten kan dit oplopen tot 1.731 liter. Optioneel is een variabel in te delen laadvloer beschikbaar. Hiermee wordt bijvoorbeeld voorkomen dat spullen gaan schuiven. Als optie is ook een op afstand bedienbare ontgrendeling van de achterbank leverbaar.
Tot de standaarduitrusting van de Passat Alltrack behoren automatische airconditioning, elektromechanische besturing, een multifunctioneel stuurwiel, regensensor, vermoeidheidsherkenning en een Radio-/CD-speler. Optioneel is de tweede generatie Park Assist leverbaar.
De Volkswagen Passat Alltrack debuteert volgende week op de Tokyo Motor Show. Rond april 2012 verschijnt de auto bij de Nederlandse dealers.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (109)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.