Officieel: Porsche 911 RSR
Een 911 met een middenmotor!
Sinds het verschijnen van de eerste spionagebeelden gonst de bijzondere configuratie van deze RSR al rond, maar we kunnen ons voorstellen dat liefhebbers het maar moeilijk konden geloven. Eén van de belangrijkste kernwaarden van dit legendarische model is immers dat de motor zich niet voor, maar juist achter de achteras bevindt. Porsche heeft zich er altijd op gericht om die in de basis wat instabiele configuratie steeds verder fijn te slijpen, maar in het geval van deze compleet nieuwe GT2-racer wijkt men daar dus voor het eerst vanaf. De puristen die nu nog niet zijn afgehaakt, worden wel verblijd met de 'juiste' motorsoort: een atmoferische, 4,0-liter grote zescilinderboxer. Het blok brengt via een sequentiële zesbak zo'n 510 pk naar de achterwielen. Heel druk hebben die paarden het niet, want de RSR weegt slechts 1.234 kg.
De gewichtsverdeling is niet het enige argument om de motor naar voren te verplaatsen. Deze configuratie bood Porsche namelijk de mogelijkheid om de diffuser aan de achterzijde fors groter te maken, wat de aerodynamica ten goede komt. Ook de enorme achtervleugel zorgt ervoor dat deze auto onder alle omstandigheden stevig op het asfalt ligt. Andere kenmerkende uiterlijke eigenschappen zijn de koelsleuven in de 'ruiten' achter de b-stijl, die de plek van de motor al enigszins weggeven. De veelal private raceteams die met de RSR gaan rijden, kunnen zich volgens Porsche overigens verheugen op eenvoudig schadeherstel, want het vervangen van carrosseriedelen zou een stuk gemakkelijker zijn dan voorheen.
De nieuwe Porsche 911 RSR zal tijdens de 24 Uur van Daytona, in januari 2017, voor het eerst te zien zijn.