Officieel: Porsche 911 GT3 RS
En dan wil je natuurlijk meteen weten: wat kan-ie? Van 0 naar 100 gaat in 3,3 seconden, in 7,6 seconden knalt hij door de 200 km/h-barrière en een rondje Nordschleife klokte hij in minder dan 7 minuten en 20 seconden, aldus Porsche. Dat is dus sneller dan de fameuze Carrera GT met zijn V10, die 7:29 minuten nodig had. Een top van 320 km/h zit erin.
Net als de gewone GT3 doet de RS het met een PDK-versnellingsbak, een automaat met dubbele koppeling dus. Er zit een pit limiter op de auto en natuurlijk is hij grotendeels voorzien van lichtgewicht materiaal.
Voor het eerst is het dak van magnesium gemaakt, voor het motorblok gebruikt Porsche koolstofvezel en ook de afdekplaat voor de bagageruimte is van dat materiaal.
Door die inspanningen weegt de RS 10 kilo lichter dan de GT3 en door het lichtere dak ligt ook het zwaartepunt lager dan bij de gewone GT3.
De body stamt van de 911 Turbo. Hij heeft dan ook de luchtinlaten voor de achterste wielkasten. De nodige lippen en de niet te missen achterspoiler zorgen voor de ruige RS-look.
Ten opzichte van de GT3 heeft hij een toegenomen spoorbreedte en Porsche meldt dat hij de breedste banden krijgt van de hele 911-reeks. Maten hebben we nog niet.
Kuipstoelen en alcantara doen al een hoop, maar wil je echt een racy sfeertje, bestel dan het Club Sport-pakket. Dan zit er ook een rolkooi in, net als een hoofdstroomschakelaar. Zespuntsgordels snoeren je strak vast en de brandblusser is ook aan boord.
De Duitse prijzen zijn al bekend; hij begint bij 181.690 euro. Reken in Nederland op een bedrag van boven de 2 ton.
Voor wie het weten wil: de CO2-uitstoot bedraagt 296 gram per kilometer en het verbruik 12,7 liter per 100 kilometer.