Officieel: Bugatti en Rimac samen één bedrijf

Welkom Bugatti Rimac

Bugatti Rimac

De kogel is door de kerk: Bugatti is niet langer volledig in handen van de Volkswagen Group. Samen met het Kroatische Rimac vormt het een nieuw bedrijf dat luistert naar de naam Bugatti Rimac. Rimac-CEO Mate Rimac wordt de topman van de nieuwe joint-venture.

Er gingen al tijden geruchten over een mogelijke verkoop van Bugatti. Hoewel zowel Bugatti als Rimac tot op heden de lippen stijf op elkaar hield, is de Volkswagen Group niet langer de volledige eigenaar van Bugatti. Rimac en Bugatti vormen het samenwerkingsverband Bugatti Rimac, waarvan de Rimac Group 55 procent van de aandelen in handen krijgt. De resterende 45 procent komt in handen van Porsche. Rimac Group is de nieuwe overkoepelende bedrijfsvorm achter Rimac en Rimac Technology. Rimac Technology is de tak van het bedrijf die zich bezighoudt met de ontwikkeling en productie van elektrische aandrijflijnen en accu's.

De nieuwe situatie lijkt wat verwarrend, aangezien Porsche zijn aandeel van 24 procent in de Rimac Group gewoon behoudt. Ook Hyundai behoudt zijn aandeel van 12 procent in de Kroatische fabrikant. De nieuwe constructie ziet er als volgt uit:

Bugatti Rimac

Mate Rimac, CEO van Rimac en nu dus de Rimac Group, wordt ook topman van Bugatti Rimac. De twee merken benadrukken dat zowel Bugatti als Rimac gewoon een zelfstandig merk blijft en dat de reeds bestaande productielocaties intact blijven. Bugatti behoudt zijn fabriek in het Franse Molsheim en Rimac zijn locatie in de Kroatische hoofdstad Zagreb. Wel komt er een overkoepelend hoofdkantoor op de in 2023 te openen Rimac Campus, waar aan toekomstige hypercars voor de twee merken wordt gewerkt. Een beetje zelfstandig, een beetje samen.

In een verklaring zegt Oliver Blume, voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche: "We combineren Bugatti's hypercar-expertise met Rimacs veelbelovende kracht en kennis op het gebied van elektrische aandrijflijnen." Dat geeft duidelijk aan welke kant Bugatti op gaat.

Rimac heeft in relatief korte tijd internationaal veel aanzien verworven. Het merk trok al snel Porsche als aandeelhouder aan en inmiddels levert het ook elektrische aandrijflijnen aan onder meer Automobili Pininfarina.

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.