Nu al over en uit voor Morgan Plus Six met zescilinder van BMW

Nieuw vlaggenschip wordt iets heel anders

Morgan Plus Six Pinnacle
Morgan Plus Six PinnacleMorgan Plus Six PinnacleMorgan Plus Six PinnacleMorgan Plus Six PinnacleMorgan Plus Six PinnacleMorgan Plus Six PinnacleMorgan Plus Six PinnacleMorgan Plus Six PinnacleMorgan Plus Six Pinnacle

Het is na ruim vijf jaar al over en uit voor de Morgan Plus Six. Althans, bijna. Morgan zwaait de Plus Six uit met een tot 30 stuks gelimiteerde speciale reeks die luistert naar de naam 'Pinnacle'.

Morgan vond het in 2018 wel welletjes geweest voor de destijds stokoude Plus 8. Het archaïsche model droeg een jaar later het stokje definitief over aan de Plus Six. Die was vanbuiten en vanbinnen direct als Morgan herkenbaar, maar bracht een hoop veranderingen met zich mee. Zo kreeg de Plus Six een compleet nieuwe aluminium basis, al had hij gewoon weer een houten frame waaraan het plaatwerk werd bevestigd. Ook groot nieuws in 2019: de oude Rover V8 maakte plaats voor een geblazen 3.0 zes-in-lijn, een van BMW afkomstige benzinemotor die zijn krachten via een achttraps ZF-automaat naar de achterwielen stuurde. Maar na ruim vijf jaar is het eind voor de Plus Six al nabij.

Morgan Plus Six Pinnacle

Morgan Plus Six Pinnacle.

De Plus Six lijkt een voor een Morgan uiterst korte carrière te krijgen. Nu al kussen de Britten hem vaarwel met een uitzwaaieditie. Die heet Pinnacle en komt in een oplage van 30 stuks. Kopers kunnen kiezen uit drie (nieuwe) lederopties voor het interieur en de Pinnacles zijn zonder meerprijs in elke kleur lak te krijgen die Morgan in het magazijn heeft liggen. Tapijt van schapenwol is van de partij, evenals speciale stiksels, teakhout-afwerking en speciale zilverkleurige wielen.

Na het verdwijnen van de Plus Six heeft Morgan nog de Plus Four - met viercilinder - en de eigenaardige Super 3 geheten driewieler in het aanbod. Komt er een opvolger voor de Plus Six? Zéker! Daarover zegt Morgan vooralsnog enkel dat die in 2025 verschijnt. Maar je hoeft er niet op te rekenen dat het een soortgelijk model wordt. Volgens Morgan komt er na vijftig jaar definitief een eind voor 'de klassieke krachtige Morgan' met ver buiten de koets geplaatste spatborden. De Plus Six en de Plus 8 schaart het merk daarmee dus onder dezelfde familie, al heeft de Plus Six toch echt een totaal eigen basis. In Nederland zijn sinds de introductie van de Plus Six in 2019 26 exemplaren geregistreerd.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.