Morgan Plus Four, Plus Six, Midsummer en Supersport

Rutger DC

Asfaltkampioen
[size=medium]Morgan Plus Six is helemaal nieuw[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 6 maart 2019 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Geloof het of niet, maar de Morgan Plus Six is helemaal nieuw. Voor het eerst maakt het merk gebruik van een turbomotor.

Het kleine, Britse merk Morgan presenteert een volledig nieuw model. De Morgan Plus Six ziet er misschien niet ‘nieuw’ uit, maar dat is precies de bedoeling. Toch is bijna elk onderdeel vervangen, ten opzichte van de oude Plus-modellen. Ook het interieur oogt klassiek, maar is helemaal nieuw. Er zou meer been- en opbergruimte moeten zijn en er is zelfs een klein beeldscherm te vinden. De luidsprekers zijn achter de bekleding weggewerkt en dus onzichtbaar.

De nieuwe Plus Six staat op een geheel nieuw, door Morgan zelf ontwikkeld, aluminium platform. De nieuwe voertuigbasis is twee zo stijf als de oude en weegt minder dan 100 kilogram. Het zorgt ervoor dat het nieuwe model volgens Morgan het ‘meest dynamisch rijdende model ooit’ van het merk is.

Morgan betrekt zijn motoren van BMW en voor de nieuwe Plus Six koopt het merk voor het eerst een turbomotor in. De Plus Six stoot met de nieuwe 3.0 zescilinder TwinPower turbomotor 170 g/km CO2 uit en is daarmee de schoonste Morgan ooit. In Nederland werkt dat door in de prijs, want de hoogte van de BPM-belasting is gekoppeld aan de CO2-uitstoot.

De Nederlandse prijs is overigens nog niet bekend, maar je kunt wel alvast je interesse aangeven bij de Nederlandse importeur.

morgan-plus-six-300919-800.jpg


morgan-plus-six-300918-800.jpg


morgan-plus-six-300917-800.jpg


morgan-plus-six-300915-800.jpg


morgan-plus-six-300916-800.jpg


morgan-plus-six-300914-800.jpg


Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2019/maart/46196-morgan-plus-six-is-helemaal-nieuw
 
Prachtig merk met geweldige auto's, maar ik zie dit model het liefst zo conservatief mogelijk. Die velgen, stuur, scherm en bak met lullige keuzehendel hadden van mij dus niet gehoeven.
 
Live @ Genève:

img_0001.jpg


img_0004.jpg


img_0005.jpg


morgan-2933d.jpg


morgan-2932c.jpg


image_from_ios_89_1.jpg


image_from_ios_90_1.jpg


Meer foto's:
https://www.evo.co.uk/morgan/22088/turbocharged-morgan-plus-six-debuts-at-geneva-motor-show
https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-geneva-motor-show/morgan-plus-six-marques-first-all-new-model-19-years
 
Een legendarisch merk, dat vasthoudt aan bepaalde ontwerpuitgangspunten. Wordt het chassis nog steeds van hout gemaakt?
Toch vrees ik dat dit soort auto's vooral een beleggersobject is. I.i.g. niet betaalbaar door mij.
 
Knap dat in deze (over)gereguleerde tijden dit nog mogelijk is (y)

'Versnellingspook' misstaat inderdaad wel.
 
Een straight six hoort in zo'n auto. BMW's 3.0 is krachtig genoeg zonder turbo. En dan graag 'gewone' 15" wielen eronder. Ding is al laag en plankhard genoeg om vlak en hard de bochten door te komen.
 
[size=medium]Morgan Plus Four volledig vernieuwd[/size]
[size=x-small]Lars Krijgsman | 3 maart 2020 om 07:26[/size]

Morgan bevindt zich momenteel in een bijzondere fase. De kleine Engelse autofabrikant is zijn modellengamma aan het vernieuwen, een proces dat zelden voorkomt. Vorig jaar stelde het merk in Genève een volledig nieuwe Plus Six aan de wereld voor. De Autosalon had dit jaar het podium moeten zijn waarop de nieuwe Plus Four zijn debuut zou beleven. De Zwitserse beurs gaat niet door, maar dat zit de onthulling van Morgan's nieuwe 'moderne klassieker' met viercilinder niet in de weg.

Net als de nieuwe Morgan Plus Six maakt de Plus Four gebruik van een splinternieuwe aluminium basis, een platform dat tweemaal zo stijf moet zijn als het exemplaar dat Morgan voorheen toepaste onder zijn modellen. De naam van de Plus Four maakt één groot verschil met de Plus Six direct duidelijk: deze nieuwkomer moet het met twee pitten minder doen. Nog een opvallend verschil met de Plus Six: waar Morgan die laatste duidelijk moderne designelementen heeft gegeven, is het uiterlijk van deze Plus Four een stuk traditioneler. De Plus Four is 7,8 centimeter smaller dan zijn krachtigere broer.

De nieuwe Plus Four heeft een viercilinder van BMW onder de kap, een 2,0-liter turbomotor die 258 pk en 400 Nm opwekt. De Plus Four is verkrijgbaar met een handbak met zes versnellingen, maar is ook leverbaar met een moderne achttraps automaat met schakelflippers. De handgeschakelde versie sprint in 5,2 seconden naar 100 km/h en houdt bij 240 km/h op met versnellen. Wie de variant met automaat heeft besteld, moet dat klusje in 4,8 seconden kunnen klaren. Het droge gewicht van de handgeschakelde variant ligt 1.013 kilo, de Plus Four met automaat legt met 1.009 kilo iets minder gewicht in de schaal.

Hoewel de Plus Four traditioneler oogt dan de Plus Six, is Morgans nieuwe model met viercilinder als krachtcentrale toch een stuk moderner dan zijn voorganger. Automatische ledverlichting aan zowel voor- als achterzijde is standaard, hetzelfde geldt voor centrale deurvergrendeling en ABS. Stuurbekrachtiging staat op de optielijst, hetzelfde geldt voor zaken als zonnekleppen en vergrendelingsriemen voor de motorkap. Ook optioneel: instapverlichting en de mogelijkheid om je apparaat met Bluetooth aan het audiosysteem te koppelen.

b8iy4xkb8tfc_800.jpg


zqfygwbb3xu2_800.jpg


g90yj3fb3378_800.jpg


cfeyn18bqt65_800.jpg


1oeypwgb36w7_800.jpg


y9ryjxpbrd8t_800.jpg


8t0ytndbfprr_800.jpg


ajnyiz1bryi8_800.jpg


ptmy3d6b812l_800.jpg


xxfysgrbzagk_800.jpg


Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/morgan-plus-four-volledig-vernieuwd/
 
Morgan Midsummer
The Morgan Plus Six has been around since 2019 with the same retro styling. To spruce things up, the British niche marque got in touch with Pininfarina to create a limited-run special edition. The barchetta-styled Midsummer has a gorgeous hand-beaten aluminum body that took over 250 hours to complete. This two-seater sports car is capped at just 50 cars, all of which have already been sold.

It's stunning from just about every angle. Pininfarina took inspiration from designs of the 1930s and 1940s with longer rear tails. Midsummer doesn't have a conventional windshield since it's been replaced by a pair of sleek aero screens harkening back to barchettas of old. Those round headlights are bigger than on the Plus Six and now incorporate the turn signals and daytime running lights.

Pricing isn't being officially disclosed, but Autocar reports owners paid anywhere between $152,000 and $190,000, depending on how the cars have been configured. Production starts this year and will end in 2025. Midsummer's public debut is taking place in July at the Goodwood Festival of Speed.

morgan-midsummer-by-pininfarina.jpg


morgan-midsummer-by-pininfarina.jpg


QRu8I40.jpeg


morgan-midsummer-by-pininfarina.jpg


i5TuMko.jpeg


morgan-midsummer-by-pininfarina.jpg


VkxAMvN.jpeg


Tq0Lytk.jpeg


oaMToOJ.jpeg


MSgXE2g.jpeg



 
Terug
Bovenaan