Nog geen 4 procent van Nederlandse wagenpark is elektrisch

Ruim 70 procent heeft verbrandingsmotor

Multitest EV's EV Elektrische Leaf dubbeltest Niro

De opmars van de elektrische auto lijkt niet te stoppen. Toch bestaat nog geen vier procent van het Nederlandse wagenpark uit volledig elektrische auto's. Dat blijkt uit cijfers van RDC en RAI Vereniging.

Van de 28.262 nieuwe personenauto's die in oktober in Nederland zijn geregistreerd, had 29 procent een elektrische aandrijflijn. Het gaat om 8.268 stuks. Een behoorlijk aantal natuurlijk, maar dat betekent ook dat de resterende 71 procent van de nieuwe auto's die afgelopen maand in Nederland op de weg kwamen gewoon een verbrandingsmotor had. Die percentages zijn tekenend voor heel 2023. In de eerste tien maanden van dit jaar zijn in Nederland 315.013 nieuwe personenauto's geregistreerd. Uit cijfers die AutoWeek bij Bovag heeft opgevraagd, blijkt dat daar 93.229 volledig elektrische auto's tussen zaten. Daarmee zijn EV's dit jaar in Nederland tot nu toe goed voor een aandeel van 29,6 procent van het totaal aantal nieuwe personenauto's. Met andere woorden: dik 70 procent van alle nieuwe auto's die tot en met oktober dit jaar op kenteken zijn gezet, hebben gewoon een verbrandingsmotor. Hoe staat het ervoor met het totale wagenpark van Nederland?

Aandeel elektrische auto's in Nederlandse wagenpark (verloop 2018-2023)

JaarAantalAandeel wagenpark
201821.0320,25%
201945.0660,51%
2020107.7211,21%
2021183.1432,04%
2022252.6352,76%
2023340.5833,69%

Wie op de snelweg de Tesla's Model 3, Kia's Niro EV en Peugeotjes e-208 links en rechts voorbij ziet zeilen, kan zich bijna niet aan de indruk onttrekken dat een aanzienlijk deel van het Nederlandse wagenpark inmiddels uit elektrische auto's bestaat. Niets is minder waar. Op 1 januari dit jaar telde het totale Nederlandse wagenpark 9.233.107 personenauto's. Daarvan waren er 340.583 volledig elektrisch. In absolute zin is dat een enorm aantal auto's, maar het valt hartstikke mee. Die ruim 340.000 EV's beslaan slechts 3,69 procent van het Nederlandse wagenpark. Draaien we de boel om, dat betekent dat dus dat dik 96 procent van het Nederlandse wagenpark gewoon een verbrandingsmotor heeft. Toch is het aantal EV's in Nederland tussen 1 januari 2022 en 1 januari dit jaar met 35 procent toegenomen. Op 1 januari 2022 waren er immers nog 252.635 elektrische auto's in Nederland. Ten opzichte van 2022 is het aandeel EV's in het totale Nederlandse wagenpark met 0,93 procentpunt toegenomen. Tussen 2021 en 2022 nam dat aandeel met 0,72 procentpunt toe en tussen 2018 en 2019 met slechts 0,26 procentpunt. Het aandeel groeit dus langzaam maar zeker.

Nederlandse wagenpark naar type aandrijflijn (1 januari 2023)

AandrijflijnAantalAandeelProcentueel verschil t.o.v. 1 januari 2022
Benzine7.224.73078,2%-1%
Diesel906.1579,8%-11%
Lpg98.2001%-1%
Hybride650.1447%+30%
EV340.5833,7%+35%
CNG8.7240,1%-7%
LNG60,00006%-33%
Biobrandstof3.8640,04%0%
Waterstof (FCEV)6480,007%+20%
TOTAAL9.233.107100%+ 1%

Auto's met een benzinemotor zonder enige elektrificatie beslaan het gros van het Nederlandse wagenpark. Op 1 januari 2023 had namelijk 78,2 procent van de personenauto's in Nederland (7.224.730 stuks) een conventionele benzinemotor. Dat aantal lag opvallend genoeg één procent lager dan op 1 januari 2022. Dat auto's met dieselmotor flink aan populariteit verliezen, blijkt ook. Begin dit jaar waren er 906.157 personenauto's met een dieselmotor in Nederland, 11 procent minder dan een jaar eerder. Let wel: het is mogelijk dat een deel van de diesels onder het mild-hybride kopje is ondergebracht. Ook is het aantal auto's dat naast benzine ook lpg lust afgenomen ten opzichte van vorig jaar. Het Nederlandse wagenpark telde op 1 januari 2023 98.200 lpg-auto's, één procent minder dan op 1 januari 2022.

Niet geheel verrassend is het aandeel auto's met een in meer of mindere mate hybride aandrijflijn behoorlijk toegenomen ten opzichte van vorig jaar (+30 procent, 650.144 stuks). Die toename valt vooral toe te schrijven aan het sterk toegenomen aantal auto's met een mild-hybride of plug-in hybride aandrijflijn. Begin dit jaar waren er met 147.511 stuks namelijk 61 procent meer mild-hybride in Nederland dan op 1 januari 2022. Let wel: hier kunnen dus ook auto's met een mild-hybride dieselmotor tussen zitten. Tussen 1 januari 2022 en 1 januari 2023 nam het aantal plug-ins met 37 procent toe tot 191.657 exemplaren. Full-hybrids waren begin dit jaar goed voor 305.703 auto's, 16 procent meer dan een jaar eerder.

Opbouw hybride personenautopark in Nederland (1 januari 2023)

AandrijflijnAantalProcentueel verschil t.o.v. 1 januari 2022
Mild-hybride (MEV)147.511+61%
Hybride (HEV)305.703+16%
Plug-in hybride (PHEV)191.957+37%
Range extender (REEV)2.823-5 %
Onbekend2.450-9%
Totaal650.144+30%

Lezersreacties (297)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.