Nissan Murano: nieuwe grote broer voor de X-Trail

Grote verandering

Nissan Murano
Nissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan Murano

Maak kennis met een nieuwe generatie van een model met een naam die je vast kent. Dit is de splinternieuwe Nissan Murano, een SUV die groter is dan de X-Trail, maar die in een rechte streep aan de Nederlandse markt voorbijrijdt.

Nissan heeft in Nederland niet één, maar twee generaties van de Murano geleverd. De in 2002 internationaal geïntroduceerde Murano werd vanaf 2005 in ons land leverbaar en werd hier in 2008 vervangen door zijn opvolger. Die tweede generatie Nissan Murano – waar in de Verenigde Staten een heuse CrossCabriolet geheten cabrioversie van bestond – werd in 2015 van de Nederlandse markt gehaald. Van de eerste twee Murano's zijn in Nederland samen nog geen 1.100 stuks geleverd en dus was het niet verwonderlijk dat de Nederlandse importeur besloot om de in 2014 in de Verenigde Staten al gepresenteerde derde generatie Nissan Murano niet naar Nederland te halen. Toch kijken we in vogelvlucht even graag naar wat had kunnen zijn. Na tien jaar draagt de derde Murano het stokje over aan deze compleet nieuwe.

De Nissan Murano is in de Verenigde Staten overigens niet de enige SUV die een stapje boven de aldaar als Rogue bekend staande X-Trail staat. Zo levert Nissan er ook nog een flinke SUV waarvan je de naam vast ook nog wel kent: Pathfinder. De Nissan Pathfinder heeft in tegenstelling tot de Murano drie zitrijen en is een in elk opzicht 'ruiger' model dan de meer op verwennerij gerichte Murano. De nieuwe Nissan Murano is 4,88 meter lang en heeft een wielbasis van 2,82 meter. Dat maakt hem 20 centimeter langer dan de X-Trail. De wielbasis is een riante 12 centimeter groter. De Murano heeft altijd een opvallend design gehad en dat is bij het nieuwe model niet anders. In het ontwerp van de SUV nemen we wat invloeden van de Pathfinder en de elektrische Ariya waar. De SUV heeft aan de voorzijde over twee lagen uitgesmeerde verlichting, waarbij de led-dagrijverlichting in de vorm van een bonte verzameling horizontale strepen in de grille is verwerkt. De daadwerkelijke koplampen zitten een verdieping hoger en zijn opvallend plat. Door middel van een gebogen chroomstrip die langs de bovenzijde van de raampartij loopt, tracht Nissan de daklijn van de SUV net even dynamischer te laten ogen. De oplopende schouderlijn nabij de D-stijl – een typisch Murano-kenmerk – keert ook terug op het nieuwe model.

Nissan Murano: helemaal nieuw, maar met herkenbare designelementen.

Wat verwennerij betreft maakt de Murano flinke stappen. Zo is de nieuwe Murano uitgerust met een 12,3 inch metend digitaal instrumentarium en met een infotainmentscherm met dezelfde afmetingen. Opvallend is dat Nissan in tegenstelling tot veel andere merken de moeite heeft genomen om de displays te overkappen. Liefhebbers van fysieke druktoetsen moeten hun heil overigens elders zoeken. Net als in de Ariya tref je ook in de nieuwe Murano vooral aanraakgevoelige 'haptische knoppen' aan.

De Murano komt in de Verenigde Staten met een 244 pk en 353 Nm sterke 2.0-viercilinder-benzinemotor beschikbaar, zowel met voor- als met vierwielaandrijving. Een V6 lijkt niet meer te komen. Opvallend: het is over en uit voor de cvt die de Murano lang had. Het nieuwe model heeft altijd een negentraps automaat.

Zou jij de nieuwe Nissan Murano wel in Nederland willen zien? Waarom wel, of waarom juist niet?

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.