Nissan en Italdesign vinden elkaar

Opmerkelijke GT-R50 gepresenteerd

Nissan GT-R50
Nissan GT-R50Nissan GT-R50Nissan GT-R50Nissan GT-R50Nissan GT-R50Nissan GT-R50Nissan GT-R50Nissan GT-R50Nissan GT-R50Nissan GT-R50

Nissan en designhuis Italdesign hebben samen een wel heel opmerkelijke GT-R geproduceerd. De twee bedrijven schuiven vandaag de GT-R50 naar voren, een auto om een dubbel feestje mee te vieren.

Nissan viert met zijn GT-R50 het 50-jarig bestaan van de GT-R, terwijl Italdesign viert dat het dit jaar zijn 50e kaarsje uitblaast. Die dubbele verjaardag wordt dus gevierd met een GT-R, maar niet zomaar een.

De GT-R50 is een op de Nismo-versie van de GT-R gebaseerde one-off, die opvallend genoeg niet door Italdesign, maar door Nissans Europese en Noord-Amerikaanse designteams is aangepast. Italdesign is verantwoordelijk voor de daadwerkelijke ontwikkeling en productie van de bijzondere creatie. De auto draagt een koets waarin de GT-R nog altijd te herkennen is, maar waarvan onder meer de voor- en achterzijde compleet nieuw vormgegeven.

Voorop de Liquid Kinetic Grey gespoten Nissan zien we namelijk niet alleen compleet nieuwe led-koplampunits, maar ook een enorm, goudkleurig frame waarbinnen de grille een plek heeft gekregen. De motorkap is boller van vorm. Wie de GT-R50 van opzij ziet, zal ongetwijfeld opvallen dat de daklijn lager (-5,4 cm) ligt dan bij het origineel. De openingen achter de voorste wielkasten, de 'samurai blades' zijn groter dan voorheen en ook hier vinden we een goudkleurige afwerking. Ook achterop is alles anders. Hier zien we nieuwe, praktisch losstaande verlichting, een compleet nieuwe achterruit, een forse achterspoiler én natuurlijk weer goudkleurige afwerking. De auto staat op speciaal 21-inch lichtmetalen wielen.

Ook vanbinnen blijft niets bij het oude. De GT-R50 heeft een compleet nieuw interieur gekregen, waarbij koolstofvezel en alcantara tot in de kleine kiertjes te vinden zijn. Achter het tevens nieuwe stuurwiel zien we een volledig digitaal instrumentarium.

Onder de kap ligt de bekende 3,8-liter grote geblazen V6, een blok dat na de nodige aanpassingen 720 pk en 780 Nm levert. Onder andere de turbo's zijn fors groter dan die van het origineel. Schakelen gaat middels een aangepaste sequentiële zesbak en ook het onderstel is door Nissan onder handen genomen. Helaas blijft het bij dit ene exemplaar.

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.