AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Hyundai blijft zich vastbijten in waterstof: nieuwe Nexo betrapt

Hyundai blijft geloven in waterstof

Spyshots Hyundai Nexo/ Hyundai Initium
Spyshots Hyundai Nexo/ Hyundai Initium
Spyshots Hyundai Nexo/ Hyundai Initium
Spyshots Hyundai Nexo/ Hyundai Initium
Spyshots Hyundai Nexo/ Hyundai Initium
Spyshots Hyundai Nexo/ Hyundai Initium
Spyshots Hyundai Nexo/ Hyundai Initium
Spyshots Hyundai Nexo/ Hyundai Initium
Spyshots Hyundai Nexo/ Hyundai Initium
Spyshots Hyundai Nexo/ Hyundai Initium
Spyshots Hyundai Nexo/ Hyundai Initium

De Hyundai Nexo wordt dit jaar opgevolgd door een geheel nieuwe waterstofauto. Op deze spionageplaten zien we die nieuwe elektrisch aangedreven Hyundai met brandstofcel voor het eerst. En direct vanuit alle hoeken!

Hyundai houdt zich al heel lang bezig met de ontwikkeling van waterstofauto's. Sterker nog, samen met Toyota is Hyundai in Europa de enige fabrikant die überhaupt een waterstofauto aanbiedt. Die van Toyota heet Mirai, die van Hyundai Nexo. De Hyundai Nexo zag in 2018 het levenslicht tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas en is inmiddels dus al zeven jaar oud. Tijd voor vernieuwing dus. Op een kakelverse set spionagefoto's kunnen we je de nieuwe Hyundai Nexo vanuit alle hoeken laten zien.

Hyundai Initium Concept

Het is overduidelijk dat de nieuwe waterstof-Hyundai is gebaseerd op deze Initium Concept.

We noemen de opvolger van de Hyundai Nexo voor het gemak maar weer 'Nexo', maar het is heel goed mogelijk dat Hyundai hem Initium noemt. In oktober vorig jaar toverde Hyundai namelijk een Initium geheten studiemodel uit de hoge hoed waarmee het een vooruitblik gaf op een nieuwe waterstof-SUV. Het kan niet anders dan dat dat de Nexo-opvolger is die de Koreanen eerder in 2024 voor 2025 aankondigden. Het nog fanatiek met camouflageplakkers bedekte testmodel op de foto's vertoont in elk geval sterke optische gelijkenissen met de Initium Concept.

Kijk maar eens naar de naar voren toe iets aflopende motorkap, de direct daaronder geplaatste koplampen en naar de sterk oplopende schouderlijn bij de C-stijl. De test- en ontwikkelingsafdeling van Hyundai heeft goed zijn best gedaan om de vrij vlak liggende achterruit van de auto te verhullen door er een verlengstuk overheen te knutselen. De wielen waar de nieuwe waterstof-Hyundai op staat, zijn afkomstig van de Nexo. Dat is dan ook direct het enige visuele dat de nieuwkomer met die auto deelt. Al het 'ronde' van de Nexo gaat verder namelijk overboord.

Al het ronde van de huidige Hyundai Nexo gaat overboord.

De Hyundai Initium Concept had een 204 pk sterke elektromotor en zou volgens zijn scheppers een actieradius van meer dan 650 kilometer moeten kunnen halen. De huidige Nexo is 163 pk sterk en heeft een actieradius van 665 kilometer. Hyundai lijkt dus niet in te zetten op een aanzienlijk grotere actieradius.

De Hyundai ix35 Fuel Cell, de voorloper van de Nexo.

De opvolger van de Hyundai Nexo wordt de derde waterstofauto van Hyundai die je als consument daadwerkelijk kunt kopen. De Nexo werd namelijk voorafgegaan door de ix35 Fuel Cell, een waterstofversie van – je verwacht het niet – de ix35. Van ix35-voorganger Tucson – jawel, ook vóór de ix35 heette Hyundais C-SUV Tucson – liet Hyundai in 2005 al eens een variant met brandstofcel zien, maar die is nooit op de markt gekomen. Van de Hyundai Nexo zijn in Nederland 362 exemplaren geregistreerd. Een hardloper is het niet, maar dat is – vooralsnog – ook niet wat Hyundai zijn waterstofauto verwacht te zijn.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (135)

Reageren