Nieuwe veiligheidseisen dit weekend van kracht: dit zit vanaf nu op alle nieuwe auto’s
Best ingrijpend
De door de EU bedachte General Safety Regulations gelden vanaf dit weekend voor alle nieuwe auto’s die in de EU worden verkocht. Dat betekent dat een heel pakket aan assistentie- en veiligheidsvoorzieningen vanaf nu verplicht standaard zijn op alle nieuwe auto’s. Welke systemen? Nou, deze systemen.
Als de Europese Unie nieuwe regels bedenkt voor auto’s - en dat gebeurt nogal eens - gaat de implementatie daarvan doorgaans stapsgewijs. Een logische volgorde is om de regels eerst te laten gelden voor auto’s die vanaf een bepaalde datum worden gelanceerd, om op een latere datum te gaan eisen dat ze gelden voor alle nieuwe auto’s die vanaf dat moment worden verkocht. Dat geeft voor autofabrikanten de ruimte om de systemen te implementeren, want dat heeft vaak nogal wat voeten in de aarde.
Bij de ‘General Saftey Regulation’ is het niet anders. Sinds 6 juli 2022 geldt dit pakket veiligheidseisen al voor auto’s die vanaf die datum zijn geïntroduceerd. Wie met een vers model rijdt, is er dus al mee bekend. Intelligent Speed Assistance (ISA) dat verplicht gaat piepen zodra je de (hopelijk juist gedetecteerde) geldende snelheidslimiet overschrijdt, is zonder twijfel de meest spraakmakende maatregel uit het pakket. Het is verplicht altijd ingeschakeld bij het starten van de auto en moet dus bij iedere rit worden uitgeschakeld, wat volgens onze ‘educated guess’ voor ongeveer 100 procent van de automobilisten de gewenste oplossing is. Overigens hoeft het systeem niet verplicht te piepen, maar een trilling in het gaspedaal is nu eenmaal duurder om te realiseren en dus zien we dat alternatief tot nu toe in de praktijk niet terug.
Deze systemen zijn vanaf 7 juli verplicht
‘General Safety Regulations’ omvat echter veel meer dan alleen die snelheidswaarschuwing, die nog redelijk makkelijk te implementeren is. Om inzichtelijk te maken wat er allemaal concreet verplicht is vanaf 7 juli 2024, zetten we alle systemen even voor je op een rij:
- Intelligent Speed Assistance (ISA). Uiterst irritant en al eerder uitgebreid besproken.
- ‘Reversing detection with camera or sensors’, oftewel parkeersensoren aan de achterzijde óf een achteruitrijcamera.
- DDAW, ‘Driver Drowsiness and attention Warning’. Vermoeidheidsherkenning dus. DDAW checkt aan de hand van het rijgedrag van de bestuurder of er mogelijk sprake is van vermoeidheid of afleiding, en waarschuwt als de computer dat van toepassing acht.
- Emergency Stop Signal, dat achterliggers met fel knipperende alarm- of remlichten waarschuwt dat er hard wordt geremd. Slim.
- Lane Keeping Assistance, een rijstrookassistent die het (vermeend) onbedoeld verlaten van de rijstrook actief tegengaat. Door een stuurbeweging, dus.
- Advanced Emergency Braking, een systeem dat een aanstaande aanrijding detecteert en tracht te voorkomen door zelfstandig te remmen.
- Een gecertificeerd Cybersecurity-managementsysteem.
- ‘Event Data Recorders’, dat gegevens van direct voor, tijdens en na een aanrijding opslaat.
Voor alle rijhulpsystemen geldt dat ze bij het inschakelen van het voertuig verplicht actief moeten zijn. ‘Overrulen’ moet kunnen en uitschakelen mag, maar dat moet wel bij iedere rit opnieuw gebeuren. Mocht je je afvragen waarom dat in het geval van de rijstrookhulp toch zo ingewikkeld is, dan is het antwoord simpel: ook dat is verplicht. Het uitschakelen van Lane Keeping Assistance en Emergency Braking mag alleen kunnen door ‘a sequence of actions to be carried out bij de driver’, ofwel ‘een reeks handelingen’. Niet één druk op de knop dus, maar het welbekende ‘menu openen-functie zoeken-uitschakelen-menu sluiten’. Of dat veilig is, laten we maar even in het midden.
Van Suzuki tot Porsche
De implementatie van deze systemen betekent tevens het einde van een aantal doorgaans kleinere en goedkopere modellen die al wat langer op de markt zijn. Voor fabrikanten is het vaak simpelweg niet meer de moeite of zelfs technisch onmogelijk om deze systemen nog in zo'n model te implementeren, waardoor het simpelweg niet langer mogelijk is om ze in de Europese Unie aan te bieden. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Suzuki's Ignis en Jimny. Ook in veel hogere segmenten vallen slachtoffers. Het monteren van wat sensoren en camera's is nog wel te doen, maar vooral de eisen op het gebied van cybersecurity blijken voor bepaalde oudere modellen een niet te nemen hobbel. Zo neemt Porsche naar verluidt afscheid van de 718-serie en de Macan, al is er voor laatstgenoemde reeds een elektrische opvolger en gaat dat voor de Boxster en Cayman ook gebeuren.