Nieuwe Toyota Camry: succesvolle sedan nu altijd hybride
Ook weer voor Nederland?
Toyota heeft een nieuwe versie van een van zijn meest belangrijke modellen gepresenteerd. We hebben het dan niet over de Corolla of RAV4, maar over de Camry, die met name in de Verenigde Staten nog altijd niet aan te slepen is. Het is dan ook ongetwijfeld niet zomaar dat de nieuwe Toyota Camry zijn publieksdebuut aan de andere kant van de grote plas maakt. Wat blijkt: de Camry is voortaan altijd een hybride!
Jarenlang was de Toyota Camry in de Verenigde Staten niet alleen de populairste Toyota, maar ook de populairste personenauto. Inmiddels is de Toyota RAV4 de absolute verkooptopper in The States, maar de Camry geniet nog altijd een enorme populariteit. Toyota verkocht er daar vorig jaar namelijk ruim 295.000 exemplaren van! De uitgaande Toyota Camry heeft in Nederland altijd een hybride aandrijflijn. De nieuwe Camry is nu ook in de Verenigde Staten altijd een hybride. Dat betekent dat de reguliere 2.0-viercilinder benzinemotoren, de 2.5's zonder elektrohulp én de 3.5 V6 het veld moeten ruimen.

Toyota Camry
Hoewel het silhouet van de nieuwe Toyota Camry sterk lijkt op dat van de huidige is het model toch echt vooral nieuw. Kijk maar eens naar de vorm van de raampartij en de vorm van – met name – de achterportieren. Als dergelijke zaken onveranderd blijven, gaat het meestal om een model dat een doorontwikkeling is van zijn voorganger, maar dat is hier dus niet het geval. De nieuwe Camry heeft C-vormige koplampen die enigszins doen denken aan de exemplaren van de Prius en draagt een brede grille onder aan het front. Het deel tussen de koplampen is relatief dicht en ook daarmee sluit de Camry optisch aan bij auto's als de nieuwe Prius, Crown en zelfs de bZ4X.
Ook aan de achterzijde zien we sterke overeenkomsten tussen het nieuwe en het uitgaande model, maar is alles toch echt nieuw. De achterkant kenmerkt zich door achterlichten die met hun C-vorm de lijn van de koplampen volgen. Tussen de achterlichtunits vinden we een kunststof strip waar Toyota in behoorlijk formaat de modelnaam van de auto uitschrijft. Zaken als de achterbumper ogen meer gewelfd en daarmee meer uitgesproken dan die van de Camry die hij vervangt.

Toyota Camry
Binnen in de Camry vinden we een vrij opgeruimd dashboard, dat met zijn horizontale lijnen rustiger oogt dan het binnenste van de uitgaande generatie Toyota Camry. Het infotainmentsysteem – nu 8 of 12,3 inch groot – is voortaan meer in de cockpit geïntegreerd. Achter het stuurwiel zien we een digitaal instrumentarium dat standaard 8 en optioneel 12,3 inch meet. Toyota heeft er duidelijk voor gekozen de fysieke druktoetsen niet in de ban te doen. Slim én ergonomisch veel beter.

De Camry die je nog in Nederland kunt kopen.
De hybride aandrijflijn van de Toyota Camry bestaat in de Verenigde Staten uit een 2.5-viercilinder die samen met een elektromotor goed is voor een vermogen van 228 pk. Ook is er een vierwielaangedreven variant die het met een 2.5 en twee elektromotoren tot 235 pk schopt.
Komt de nieuwe Toyota Camry ook weer naar Nederland? Dat valt nog te bezien. In 2019 – het eerste verkoopjaar sinds de Camry terug is in Nederland – gingen er 115 stuks over de toonbank. In 2020 werden er slechts 78 stuks geregistreerd en een jaar later zelfs nog maar 53. In 2021 bleef de registratieteller op 24 exemplaren steken. Dit jaar zijn tot nu toe achttien stuks geleverd.