Nieuwe Toyota Auris: beduidend dynamischer
De gloednieuwe Toyota Auris toont z'n intenties al met z'n buitenmaten. De auto is namelijk 55 millimeter lager dan de huidige, wat zorgt voor een beduidend sportiever profiel. Verder is de Auris met 30 millimeter in de lengte gegroeid naar 4.275 meter. De breedte (1.760 millimeter) en wielbasis (2.600 millimeter) van de Auris bleven exact gelijk. De nieuwe generatie heeft een cW-waarde van 0,28.
Door toepassing van lichter en sterker staal is de Auris 40 kilogram lichter dan voorheen. In combinatie met de lagere carrosserie zorgt dit voor een lager zwaartepunt. Toyota belooft dat de tweede generatie Auris meer rijplezier biedt, zonder aan comfort in te boeten. Hiervoor heeft het merk ook de wielophanging en de besturing aangepast.
De inhoud van de kofferruimte groeit naar 360 liter. Ook de bagageruimte van de Hybrid heeft die inhoud. Er is ook meer knieruimte voor de achterpassagiers. Binnenin kiest Toyota voortaan voor zachtere materialen, om een hogere kwaliteitsindruk te bewerkstelligen. Verder zijn er zilverkleurige accenten. Een groot panoramadak staat op de optielijst.
Hybride weer met 14 procent bijtelling
Onder de kap zijn er bij de conventionele verbrandingsmotoren vier opties, twee benzine- en twee dieselmotoren. De benzinemotoren hebben cilinderinhouden van 1,3 en 1,6 liter, bij de diesels bestaat er keuze uit een 1,4- en een 2,0-liter turbodiesel.
Voor ons land is de nieuwe Auris Hybrid uiteraard weer de meest relevante versie. Ook de nieuwe voldoet namelijk weer aan de regels voor 14 procent bijtelling. Particuliere kopers hoeven de komende tijd geen wegenbelasting te betalen. De aandrijflijn van de hybride bestaat weer uit een 1,8-liter benzinemotor, een elektromotor en een CVT-automaat.
De nieuwe Toyota Auris debuteert op de Autosalon van Parijs. We verwachten 'm rond de jaarwisseling bij de dealers. De prijzen zijn nog niet bekend. In de loop van 2013 komt er voor het eerst ook een Auris Wagon op de markt, heeft het Japanse merk bevestigd.