AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe supersedan van vulkaansteen
21
De DiMora Natalia SLS 2 wordt grotendeels gebouwd van Barotex; een materiaal dat wordt gemaakt van vulkaansteen. Dat heeft vele voordelen ten opzichte van koolstofvezel, aldus Barotex.
De DiMora Natalia SLS 2 bestaat vooralsnog alleen maar in de computer. Het wordt een twee miljoen dollar kostende supersedan die is afgeladen met de nieuwste technieken. Wanneer (en of) de auto verschijnt, is nog onduidelijk.
Barotex Technology Corporation maakt bekend dat het gaat zorgen voor de productie van verschillende carrosseriedelen en het - volgens DiMora - revolutionaire D-Tek-chassis. "Daarmee heeft DiMora de beschikking over een van de sterkste en duurzame materialen binnen de autobranche," vertelt Alfred DiMora, de man achter het merk.
De grondstof voor Barotex is vulkaansteen. Volgens de fabrikant is het beter geschikt dan koolstofvezel, fiberglas en kevlar omdat het lichter en sterker is. Het chassis van de supersedan kan daarom bijna vijfhonderd kilo lichter zijn dan wanneer die uit conventioneel staal wordt gemaakt.
Bovendien is bij de concurrerende materialen altijd olie nodig bij de productie. Vulkaansteen is overal te verkrijgen en is geen onnodige belasting voor het milieu. Ook is het minder energie-intensief om te verwerken. Barotex is niet organisch, kan niet ontbranden en kan in alle vormen worden geproduceerd. Bovendien is bijzonder veilig bij aanrijdingen. Tot nu toe wordt Barotex al minder uitbundig gebruikt in de auto-industrie maar ook bij vliegtuigtechniek, sportartikelen en zelfs in de wapenindustrie is het al bekend.
"Toen we begonnen met het ontwerp van onze zestiencilinder, besloten we hem de Volcano V16 te noemen. Het gebruik van Barotex in de auto, sluit daar mooi op aan," vindt DiMora. "Auto's die zijn gebouwd met Barotex zijn altijd lichter en gebruiken minder energie bij elke kilometer die ze afleggen.
Lees ook
Nieuws
Koenigsegg Sadair's Spear is de snelste op heuvelklim Goodwood
Gebruikersreview

Tesla Model 3 Long Range RWD (2025)
Autotest
De Datsun 240Z daagde zelfs de Porsche 911 uit, hoe liggen de verhoudingen 50 jaar later?
Gebruikersreview

BMW Z4 Roadster sDrive35is Executive (2011)
Nieuws