Nieuwe Porsche Panamera: vier plug-ins, meer kracht

Meer van hetzelfde

Porsche Panamera 2023
Porsche Panamera 2023Porsche Panamera 2023Porsche Panamera 2023Porsche Panamera 2023Porsche Panamera 2023Porsche Panamera 2023

Dit is de nieuwe Porsche Panamera! Hij blijft in alles trouw aan het bekende recept, maar biedt wel méér van al dat moois.

Highlights

  • Hetzelfde, maar dan meer en beter
  • Vier plug-in hybrides
  • Stevig aangepakt onderstel
  • Vanaf €151.662

Dit is de nieuwe Porsche Panamera. Geheel nieuw? Dat niet. Porsche erkent dat het platform wordt overgeheveld van de bekende, tweede generatie, en we kunnen vast verklappen dat dat ook voor de motoren geldt. Afgaande op de foto’s mikken we er zelf zelfs op dat dit eigenlijk een ‘reskin’ is. Dat is niet zo’n bekende term, maar betekent dat de vernieuwing ergens tussen een facelift en een geheel nieuw model in bivakkeert. Dak, voorruit, de ruiten in de portieren en wellicht ook de deuren zelf worden dan overgeheveld van de oude generatie. Tegelijkertijd is er ook veel nieuw, méér ook dan bij een facelift. Behalve neus en kont is bijvoorbeeld ook het gehele achterscherm nieuw, in combinatie met de C-stijl. Die vertoont een meer afgeplatte versie van het achterste zijruitje, terwijl de opening voor de laad-/tankklep nu ovaalvormig is en de uitsnede voor de achterbumper strakker en simpelweg anders.

Koelsleuf

Flinke veranderingen dus, maar geen complete revolutie. De Panamera blijft boven alles een heel echte Panamera, eigenlijk precies zoals dat in 2016 ook gold bij de overgang van de eerste naar de (wel geheel nieuwe) tweede generatie. Toch is het verschil tussen de huidige en de nieuwe Panamera goed te zien. De lichtbalk in de kont is een stuk strakker, net als de bumper die erop aansluit. Aan de voorzijde verandert er ook veel. De motorkap is sterker geprofileerd, boven de kentekenplaat zit een opvallende koelsleuf en de koplampen hebben een opvallende nieuwe vorm. Het breedste punt zit bijna bovenaan en de binnenste hoek is een stuk scherper. Matrix-ledtechnologie is standaard, de hoge resolutie-versie daarvan is optioneel.

Porsche Panamera 2023

Technisch

Ook in technisch opzicht is er goed naar de Panamera gekeken. Zo belooft Porsche nieuwe luchtvering, die de spreiding tussen maximaal comfort en maximale dynamiek nog groter moet maken. Méér comfort dus, maar ook een nog scherper rijgedrag als dat prioriteit heeft. Er komen verschillende varianten, waaronder het optionele Porsche Active Ride-veersysteem. Dat houdt de carrosserie niet alleen neutraal in bochten, maar laat de auto desgewenst ‘in de bocht hangen’ als een motorfiets. Eerder zagen we dat ook bij Mercedes. Bij stilstand wordt de auto in zijn geheel verhoogd, om het in- en uitstappen te vergemakkelijken.

Op het gebied van motorisatie is het grootste nieuws dat de nieuwe Porsche Panamera niet met drie, maar met vier verschillende plug-in hybride aandrijflijnen leverbaar wordt. Dat wisten we al, maar Porsche schijnt nu meer licht op de zaak. Zo weten we dat alle plug-in hybrides meer vermogen en een groter elektrisch bereik hebben dan voorheen. Dat geldt dan tenminste voor drie van de vier, want die vierde is nieuw. Het gaat om de Turbo E-Hybrid, de huidige is er vooralsnog alleen als Turbo S E-Hybrid. De nieuwe Porsche Panamera Turbo E-Hybrid heeft dezelfde 4,0-liter V8, maar dan wel een stevig bijgewerkte versie. Hij levert in dit geval 680 pk en 930 Nm. De huidige Turbo S schopt het tot 700 pk en 770 Nm. Dat laat dus ruimte voor een nog veel krachtigere Turbo S E-Hybrid, maar die wordt door Porsche nog niet nader toegelicht.

Grijze logo’s

De Turbo-modellen onderscheiden zich van andere Panamera’s met een grijs merklogo. Dat is te vinden op neus en stuurwiel en markeert het begin van een nieuw beleid, dat ook voor Turbo-versies van andere Porsches deze kleurloze logo’s zal brengen. Op deze manier hoopt Porsche deze razendsnelle topversies op een subtiele manier sterker te onderscheiden van andere Porsches.

De Panamera Turbo S E-Hybrid heeft een veel groter accupakket dan de huidige E-Hybrids, namelijk van 25,9 kWh. De verwachting is dat dit pakket in alle vier de E-Hybrids geleverd zal worden, en dan een elektrisch bereik oplevert van tussen de 90 en de 100 kilometer. In het geval van de Turbo gaat het om 91 km. Ook nieuw is de driefasen-boordlader, die laden met 11 kW mogelijk maakt. Wel zo prettig, want daarmee is die grote accu in het gunstigste geval in 2 uur en 39 minuten weer vol.

De naamloze, niet-hybride basis-Panamera, die vanwege het bestaan van een Panamera E-Hybrid voor Nederland van beperkte relevantie is, behoudt zijn 2,9-liter V6. Ook aan deze motor is volgens Porsche echter stevig gewerkt en dat resulteert in een kleine vermogensboost van 23 pk. Het koppel gaat er met 50 Nm op vooruit en het totaal komt op 353 pk en 500 N, goed voor een 0-100-tijd van 5,1 seconden. De vierwielaangedreven Panamera 4 doet dat met deze motor in 4,8 tellen, beide versies hebben een top van rond de 270 km/h.

Interieur

Porsche Panamera 2023

Uiteraard krijgt ook de Panamera een modern en strak Taycan-achtig interieur, zoals dat eerder de Cayenne overkwam. Bij de Panamera betekent dat echter een aanzienlijk minder grote revolutie, aangezien het Panamera-dashboard in grote lijnen al volgens deze nieuwe stijl was opgebouwd. Met een digitaal instrumentarium, een herziene middenconsole, een optioneel touchscreen voor de passagier en een over het geheel nog wat strakkere en opgeruimdere vormgeving is het Panamera-binnenste weer klaar voor de toekomst, zonder dat er op grote schaal aan de opzet wordt gesleuteld. De automaathendel -  in feite niet meer dan een knop – verschuift van de middentunnel naar een plek rechts achter het stuur, zodat er in het midden meer ruimte onstaat voor andere zaken.

Porsche houdt het tempo er doorgaans lekker in als er nieuwe modellen worden gelanceerd, en dat is vandaag niet anders. De nieuwe Panamera is al te bestellen en de leveringen moeten in maart van start gaan.

Update 15:00:

Inmiddels heeft AutoWeek de eerste prijzen van de nieuwe Porsche Panamera al te pakken. Het begint voorlopig bij €151.662 voor de naamloze basisuitvoering met de 2.9 V6. De vierwielaangedreven versie, de Panamera 4, kost minstens €161.191 en de Panamera Turbo E-Hybrid €200.846.

Video

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.