AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Nieuwe Porsche Panamera gaat elektrische Taycan achterna

Nieuwe Porsche Panamera vanbinnen

Porsche Panamera interieur

Porsche warmt de gemoederen op voor de komst van de geheel nieuwe Panamera. Het uiterlijk van die nieuwe Porsche Panamera houden de Duitsers nog even onder de pet. Wél gunt het merk de buitenwereld een blik op het interieur van de nieuwe Porsche Panamera.

De eerste generatie Porsche Cayenne werd aan het begin van dit millennium met een enigszins opgetrokken wenkbrauw ontvangen en ook de eerste generatie Panamera zorgde voor wat twijfelend kijkende gezichten. Inmiddels zijn de Cayenne en Panamera niet meer weg te denken uit het Porsche-gamma. De Cayenne is al jaren met zijn derde generatie bezig en de Porsche Panamera staat op het punt zijn derde generatie in te gaan. Van die nieuwe Porsche Panamera zijn nu beelden van het interieur vrijgegeven.

Na de Cayenne is de Taycan dit jaar in Nederland het populairste model van Porsche. De elektrische Taycan heeft ongetwijfeld wat klanten bij de Panamera weggesnoept, maar Porsche geeft niet op. Later deze maand – op 24 november – trekt Porsche namelijk het doek van de nieuwe derde generatie van de Panamera. Die krijgt een interieur dat behoorlijk wat designelementen leent van zijn elektrische alternatief. Net als de recentelijk vernieuwde Cayenne, overigens. Inderdaad: ook de nieuwe Panamera krijgt het in de Taycan geïntroduceerde Porsche Driver Experience-interieurconcept.

Porsche Panamera interieur

Het nieuwe keuzeknuppeltje voor de transmissie.

Ook het dashboard van de nieuwe Porsche Cayenne heeft een opvallende 'inham' achter het stuurwiel waarin het digitale instrumentarium is gehuisvest. Rechts van het niet overkapte en gebogen scherm met een diameter van 12,6 inch zien we een van de twee displays die bij het infotainmentsysteem horen. Een van de twee? Zeker. Recht voor de bijrijder zit namelijk een tweede infotainmentscherm. Een rijmodus selecteren doe je – net als eerder – gewoon via de Drive Mode-knop op het stuurwiel. Opvallend is de plaatsing van de automaathendel. Of eerder: het ontbreken van een automaathendel. In de sterk oplopende middentunnel zit namelijk geen keuzeknuppel meer om de rijrichting te kiezen. In de nieuwe Panamera zit rechts van het stuurwiel een klein hendeltje om de transmissie mee aan te sturen. De ruimte die daardoor in de middentunnel is vrijgekomen, wordt benut door een combinatie van een scherm, aanraakgevoelige knoppen, fysieke tiptoetsen en een minstens zo tastbare ronde draai- en druktoets waarmee je onder meer de klimaatregeling bedient. Meer opvallends? Zeker. De nieuwe Porsche Panamera wordt de eerste die beschikbaar komt met wat Porsche een 'leervrij' interieur noemt.

Later deze maand lees je op AutoWeek.nl alles over de nieuwe Porsche Panamera. We weten al dat de nieuwe Panamera onder meer met vier plug-in hybride aandrijflijnen beschikbaar komt. Het accupakket van die stekkerversies is aanzienlijk groter dan dat in de huidige plug-in-Panamera's.

Lezersreacties (61)

Reageren