Porsche Panamera als 4 E-Hybrid én 4S E-Hybrid met bijna 100 kilometer elektrisch bereik
Tot bijna 100 kilometer elektrisch
De splinternieuwe Porsche Panamera komt met niet één of twee en ook niet met drie, maar met vier plug-in hybride aandrijflijnen beschikbaar. Daar belicht het er nu twee van. Dit zijn de Porsche Panamera 4 E-Hybrid en 4S E-Hybrid.
De vorige generatie Porsche Panamera was er als 4 E-Hybrid, als 4S E-Hybrid en als Turbo S E-Hybrid. Met drie plug-in hybride aandrijflijnen is de Panamera dus al even geen vreemde van het stekkerconcept. De dit jaar gepresenteerde splinternieuwe Porsche Panamera komt niet met drie, maar met vier plug-in hybride aandrijflijnen beschikbaar. Daarvan belicht Porsche nu de mildste twee: de versies zónder Turbo-toevoeging aan de naam. Dit zijn de Porsche Panamera 4 E-Hybrid en 4S E-Hybrid.
De Porsche Panamera 4 E-Hybrid en 4S E-Hybrid zijn technisch niet gelijk aan de gelijknamige versies van het vorige model. Zo heeft de Panamera 4 E-Hybrid een systeemvermogen van 470 pk en 650 Nm. De 2.9-biturbo-V6 is goed voor 304 pk. Voorheen had de 4 E-Hybrid een 330 pk sterke V6 en een systeemvermogen van 462 pk en 700 Nm. De elektromotor is in de nieuwe Panamera met 190 pk en 450 Nm wél sterker dan het exemplaar in de vorige Panamera (136 pk en 400 Nm). In 4,1 seconden zoemt de Panamera 4 E-Hybrid naar een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid: 280 km/h. Interessanter wellicht is de elektrische actieradius. Die is dankzij het nieuwe en grotere accupakket (25,9 kWh in plaats van 14 kWh) namelijk vergroot tot 96 kilometer.
Porsche Panamera
Voor meer stekkerkracht heeft Porsche de Panamera 4S E-Hybrid in de aanbieding. Ook die heeft een 2.9-V6 met twee turbo's, maar dan een 353 pk krachtig exemplaar. Samen met het elektrodeel van de aandrijflijn levert dat de 4S E-Hybrid een systeemvermogen op van 544 pk en 750 Nm. Daarmee stampt deze sterkere plug-in hybride in 3,7 seconden naar de 100 km/h. Zijn topsnelheid: 290 km/h. Ook deze sterkere plug-in hybride heeft de nieuwe 25,9 kWh-accu en komt daarmee zo'n 96 kilometer ver op enkel elektrokracht.
De vernieuwde stekker-Panamera's hebben niet alleen een groter elektrisch bereik, maar kunnen ook sneller laden dankzij de 11 kW-boordlader. Porsche belooft dat de gasrespons directer is, dat de elektromotor lichter is én dat die E-motor met maximaal 88 kW kan recupereren. Meer nieuws: er zijn vier nieuwe rijmodi én de Sport- en Sport Plus-standen zijn herzien. Starten doet het tweetal altijd in de elektrische modus.
De prijzen van de Panamera 4 E-Hybrid en 4S E-Hybrid volgen snel. De eerder gepresenteerde Turbo E-Hybrid is met zijn vanafprijs van €200.900 aanzienlijk duurder. De nieuwe Panamera is er verder al als simpelweg Panamera geheten basisversie (€158.700) en als Panamera 4 (€168.900). Beide hebben een 353 pk en 500 Nm sterke 2.9-V6 zonder hybride plug-in hybride toevoeging. Voortaan is elke Panamera een liftback, de Sport Turismo keert namelijk niet meer terug.
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Panamera 2.9 4 E-Hybrid Aut. | Amethist Paars | Panorama | 21 Inch | Adaptief | Full Led | Luchtvering | Lane Assist |
- 2017
- 76.466 km

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo
- 2024
- 10.000 km

Porsche Panamera 3.6 PDK. | Sport-Designpakket | Sportuitlaat | Adaptieve Cruise | Sportchrono | 20 Inch | Luchtvering | NAP |
- 2011
- 158.967 km