Nieuwe motoren en transmissies van Toyota
TNGA-platform profiteert van vernieuwing
Wie in de Verenigde Staten een instap-Camry bestelt, krijgt een sedan met 2,5-liter vierpitter mee naar huis. Die viercilinder is nu compleet vernieuwd. Het blok maakt deel uit van Toyota's nieuwe Dynamic Force Engines-familie.
Interessanter is het Multistage Toyota Hybrid System II dat naar voren is geschoven, een kleinere en lichtere versie van Toyota's hybride aandrijflijn geschikt voor de genoemde 2,5-liter viercilinder. Het hybride systeem moet nu ook geschikt zijn voor achterwielaangedreven modellen. Denk hierbij aan een nieuwe Lexus.
Het blijft niet bij nieuwe motoren. Toyota presenteert namelijk gloednieuwe automatische transmissies. Zo maken we digitaal kennis met een acht- en tientrapsautomaat van de Direct Shift-familie. Een nieuwe koppelomvormer zorgt voor een directere gasrespons en de transmissies moeten weerstand van wrijving ondervinden. Toyota meldt dat de tientrapsautomaat geschikt is voor een achterwielaangedreven premiummodel. Daarmee doelt het merk uiteraard op de op stapel staande nieuwe Lexus LS.
Toyota heeft overigens nog veel meer nieuwe motoren en transmissies in het vat zitten. Tegen 2021 moeten 17 nieuwe versies van 9 motorblokken in de schijnwerpers worden gezet. Ook komen er vier nieuwe transmissies en 10 versies van 6 verschillende hybride systemen op de markt. Spannend!