Nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV: dit keer zonder hulp van Vadertje Staat
Speciaal voor Europa en (waarschijnlijk) net te laat
Elders in de wereld is de vierde generatie Mitsubishi Outlander alweer drie jaar op de markt, ook als plug-in hybride. Wij moesten in Europa wachten, maar nu mogen ook wij weer aan de Outlander PHEV. Maar waar Mitsubishi met de eerste Outlander PHEV met z’n neus in de boter viel, lijkt het merk dit keer de boot te missen.
Highlights nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV
- Grotere batterij, 87 km elektrisch bereik
- Maximaal 302 pk uit een 2.4 viercilinder en twee elektromotoren
- Nu ook als zevenzitter….
- …al is die er niet meteen
Zeg ‘Mitsubishi Outlander’ en de afgesleten woordgrappen vliegen binnen een oogwenk over tafel. Toen de eerste Mitsubishi Outlander PHEV zo’n tien jaar geleden debuteerde, was het belastingregime voor PHEV buitengewoon gunstig. Sommige zakelijke rijders reden ‘m tegen 0% bijtelling, de facto dus gratis. En ook de jaren erna was er nog flinke korting te behalen, waardoor de SUV goed scoorde en in de volksmond als Metsubisdie Foutlander door het leven ging. En eerlijk is eerlijk: de populariteit van het model bleek recht evenredig met de korting op de bijtelling. Toen die verdween, was het snel gedaan met de pret. Concreet: in de drie jaar waarin er voordeel viel te behalen, verkocht Mitsubishi in ons land meer Outlanders dan in de overige zeventien jaar dat het model bestaat. Maar de nieuwe, vierde generatie moet kunnen scoren zonder hulp van de staat.
Techniek
Daarvoor borduurt de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV voort op de techniek van de voorganger. Dat betekent een 2,4-liter viercilinder verbrandingsmotor en twee elektromotoren. Die 2.4 levert 136 pk en 203 Nm en dient in principe als generator om energie op te wekken. Bij hogere snelheid kan hij met een vaste overbrenging de voorwielen aandrijven. Dan zit er voorop een elektromotor van 115 pk en 255 Nm en achterop een elektromotor van 136 pk en 195 Nm. Vierwielaandrijving is dus standaard en in het meest gunstige geval kan het pakket 302 pk opwekken. Klink als veel, maar omdat de 2.4 pas bij hoge snelheid kan meedoen met aandrijven, gaat de sprint van 0-100 in 7,9 seconden en dat is niet heel indrukwekkend. Mitsubishi belooft dat de Outlander PHEV dankzij een 22,7 kWh batterij nu 87 kilometer volledig elektrisch kan rijden volgens de WLTP Cyclus. Opladen gaat met 11 kW wisselstroom of aan de snellader met maximaal 50 kW. Dat is nog altijd een redelijk zeldzame voorziening, al gaat het wel om een CHAdeMO-aansluiting en die vind je in tegenstelling tot de hier gangbare CCS-stekker zeker niet bij elk snellaadplein. Ook kan de Outlander nog altijd stroom terugleveren aan het net, wat eveneens nog altijd niet vanzelfsprekend is.
De hybridetechniek van de Mitsubishi Oulander PHEV is in de basis bekend.
Speciaal voor Europa is er extra aandacht uitgegaan naar de afstemming van het onderstel. De basis is hetzelfde CMF C/D platform waar ook bijvoorbeeld de Nissan X-Trail op staat. Daardoor moet de Mitsubishi Outlander comfortabeler en dynamischer zijn, al kunnen we dat tijdens de statische onthulling natuurlijk nog niet uitproberen.
Interieur
Wat we wel kunnen vaststellen is dat het interieur van de Mitsubishi Outlander een flinke sprong maakt. Ook daar zien we her en der wat invloeden van Nissan, bijvoorbeeld in het infotainmentsysteem en de knoppen op het stuur. Het is zeker niet premium, maar voelt een stuk fijner aan dan bij de vorige generatie, die ondanks meerdere updates altijd wat teleurstelde op dat vlak. De zitpositie is nu ook veel beter te verstellen en dat zal ongetwijfeld ook helpen bij de rijbeleving. Stappen we een rij naar achteren, dan valt op dat de Mitsubishi Outlander in zowel de breedte als de hoogte is gegroeid, waardoor er meer bewegingsvrijheid is. De achterbank is standaard verschuifbaar, de beenruimte is zelfs in de achterste stand niet overweldigend. Dat heeft echter een reden; omdat de techniek achterin compacter is, past er nu ook in de Outlander PHEV een derde zitrij. Daar zet je uiteraard geen volwassenen neer voor een rit naar Portugal, maar voor de incidentele ritjes met het halve voetbalteam van zoon of dochter is het een uitkomst. Gebruik je de derde rij niet, dan past er 495 liter achterin, leg je ook rij twee plat dan groeit dat naar 1.422 liter. Hoewel dat zeker niet weinig is, zijn er in dit segment auto’s die richting de 2.000 liter gaan. Overigens is die derde zitrij in Nederland voorlopig niet leverbaar, dat wordt past in de loop van volgend jaar voorspelt de importeur.
De Mitsubishi Oulander PHEV is een stuk fraaier geworden van binnen.
Veiligheid
Zoals het een nieuwe auto betaamt, komt de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV helemaal vol te zitten met allerhande actieve veiligheidssystemen. Naast de verplichte snelheidspiepjes, autonome remhulp en rijbaanondersteuning moet je dan denken aan een 360-graden camera, head up display en Trailer Stability Assist, dat een ongecontroleerd slingerende aanhanger weer onder controle moet kunnen brengen. Want trekken kan de Mitsubishi Outlander ook: tot 1.600 kilo mag er aan de trekhaak gehangen worden.
Prijs en positionering
Op het moment van schrijven weten we nog niet alle prijzen van de Mitsubishi Outlander PHEV, maar het begint bij €51.990. Daarmee is het startpunt van de Outlander zo’n €4.000 lager dan van zevenzits PHEVs als de Kia Sorento en Hyundai Santa Fe. Die komen elektrisch minder ver en hebben slechts een kleine 100 pk elektrisch vermogen. Wel zijn beide een stuk ruimer dan de Outlander. Als het om garantie gaat zijn alle drie de merken bovengemiddeld vrijgevig, in het geval van de Mitsubishi Outlander PHEV krijg je 8 jaar of 160.000 kilometer op de hele auto inclusief de batterij. Gedurende die periode krijg je ook pechhulp.
Er is zichtbaar meet aandacht besteed aan de afwerking van de Mitsubishi Oulander PHEV.
Voor PHEVs als geheel lijken de komende jaren in ons land een stuk lastiger te gaan worden. Voorlopig zijn er nog geen gehomologeerde verbruikscijfers voor de Outlander PHEV, maar we weten al wel dat de belastingvoordelen grotendeels gaan verdwijen, mede omdat er een nieuwe meetcyclus voor PHEVs aankomt die de papieren CO2-uitstoot flink gaat verhogen. Dat is best wel ironisch, want het betekent dat de nieuwe Outlander PHEV een veel beter auto is dan z’n voorganger, maar dat hij toch een stuk minder goed gaat verkopen.