'Nieuwe Mazda 3 opnieuw als sedan naar Nederland'
Eigenwijs alternatief voor stationwagon
Dat is althans wat AutoWeek heeft vernomen van een bron die dicht bij het vuur zit. De Mazda 3 sedan zou interessant blijven omdat er nog altijd geen stationwagonvariant van de compacte middenklasser op de rol staat, dus kan de sedan als alternatief naar voren worden geschoven. Daarmee blijft de vierdeurs 3 de vrijwel enige in zijn soort in Nederland, want nu de Ford Focus sedan is verdwenen, is de Honda Civic sedan het enige alternatief in het 'mainstream'-deel van de markt. In de premiumhoek van autoland vinden we nog wel de Audi A3 sedan en Mercedes Benz CLA, die in de toekomst bovendien nog gezelschap krijgen van een minder coupé-achtige A-klasse sedan.
De vierde generatie van de Mazda 3 verschijnt in 2019 op de markt en zal qua design zijn geïnspireerd op de Kai Concept uit 2017. De huidige generatie werd in 2013 voor het eerst getoond en kan nog aardig meekomen met de concurrentie, zeker omdat de auto in de afgelopen jaren regelmatig een update kreeg. Sinds de introductie van de eerste Mazda 3 in 2003 is de sedan ononderbroken leverbaar geweest, waarbij Mazda er meestal goed in is geslaagd om het sportieve, vlotte karakter van de vijfdeursversie over te hevelen naar de vierdeursvariant. Een sedan is voor andere markten, onder meer in Azië en Noord-Amerika, juist van levensbelang, maar in West-Europa speelt de hatchback in dit segment doorgaans de grootste rol.