AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe Lotus toch van Britse bodem
Eerder wilde Lotus de nieuwe Europa bij Proton in Maleisië gaan bouwen. Nu keert het oer-Britse merk toch op zijn schreden terug.
Eerder wilde Lotus de nieuwe Europa bij Proton in Maleisië gaan bouwen. Nu keert het oer-Britse merk toch op zijn schreden terug.
Lotus is eigendom van het Maleisische merk Proton. Om kosten te besparen werd besloten het nieuwe model Europa, dat in 2006 wordt verwacht, in Maleisië te assembleren. De productielijn was daar inmiddels in aanbouw toen toch werd besloten de boel naar Engeland te verschepen. De nieuwe Lotus zal dus worden geproduceerd in het Britse Hethel, waar al sinds de jaren '60 Lotussen worden gebouwd.
De Europa gaat een aandrijflijn gebruiken van General Motors. De basis van het nieuwe model wordt echter gevormd door de Elise. De nieuweling zal wel een stuk groter zijn dat de huidige Elise en Exige. Tot 2008 is het de grootste Lotus uit het programma. Dan verschijnt de opvolger van de Esprit. Die is een flinke maat groter dan de Europa, voorzien van een V8-motor en zal volgens de geruchten opnieuw Esprit gaan heten.
Plaats een reactie