Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Lotus Europa S

Gereden: Lotus Europa S
  • Frank Jacobs
  • Nieuws
18 september 2006 om 15:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Wie de klim naar het interieur heeft volbracht, waant zich aan boord van een Lotus Exige. En dat is onverwacht, want de Europa S is juist bedoeld als een wat comfortabeler alternatief voor een Spartaanse Lotus. 
Wie de klim naar het interieur heeft volbracht, waant zich aan boord van een Lotus Exige. En dat is onverwacht, want de Europa S is juist bedoeld als een wat comfortabeler alternatief voor een Spartaanse Lotus. Voor de Europa S heeft Lotus Toyota links laten liggen als motorenleverancier. In plaats daarvan is er bij General Motors ingekocht, zodat de Europa S dezelfde motor aan boord heeft als de Opel Astra 2.0 Turbo. Al heel vroeg komt er een forse beuk kracht in je rug, waardoor je in deze auto heel lui kunt schakelen. Het grappige is dat er rond de 4.500 tpm nog een extra stoot bijkomt, voor het geval je lekker wilt spelen staat dat garant voor extra plezier. De motor is achter de stoelen geplaatst, klinkt wat minder venijnig dan die van de Exige en de Elise, maar is gelukkig nog steeds verre van geciviliseerd. De motor snuift en brult, de turbo fluit overal bovenuit en wanneer je ineens van het gas af gaat, klinkt het alsof je een stofzuiger uitschakelt. Wanneer je bij warm weer langzaam rijdt, gonzen de twee ventilatoren in de neus er driftig op los om het inferno achter je in bedwang te houden. Het beschavingsduiveltje is vrijwel volledig voorbijgegaan aan de ophanging. De Europa S is gewoon snoeihard, zoals een Lotus hoort te zijn. Elk steentje, elke oneffenheid in het wegdek wordt krachtig doorgegeven. Stuurbekrachtiging vond Lotus dankzij het lage gewicht niet nodig. Stapvoets rangeren vergt een hoop spierkracht, maar echt rijdend heb je heel veel gevoel in je stuur. De zesbak laat zich gemakkelijk bedienen, maar de slagen zijn wat aan de lange kant. Uiterlijk is de Europa S een prachtige verschijning. Minder extreem dan een Exige, zonder 'soft' te worden en zonder het typische Lotus-gezicht te verliezen. Tussen de motor en de achterkant is zowaar een acceptabele kofferruimte ontstaan, hoewel hij ontoereikend blijkt voor twee bescheiden rugzakken en een fototas. Voor de volledige rij-impressie zie AutoWeek 38, die aanstaande woensdag verschijnt. En mis ook onze video-impressie niet.
  • Houd me op de hoogte over de Lotus Europa
Lotus Lotus Europa
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lotus Europa specificaties
  • Lotus Europa occasions
  • Lotus Europa video's
Advies en informatie
  • Lotus Europa tests
  • Lotus Europa gebruikersreviews
  • Lotus Europa index
PREMIUM
Lotus Exige S Roadster - Blits Bezit

Lotus Exige S Roadster - Blits Bezit

Zeg Lotus en de associatie met autosport, minimaal gewicht en Colin Chapman is snel gemaakt....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Lotus Europa S (2006)

    Lotus Europa S (2006)

    • 8 april 2022
meer reviews
Lotus Europa

Lotus Europa

Voor wie een Elise of een Exige te ruig is, heeft Lotus de Europa S ontwikkeld. Meer comfort,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: sportieve knallers

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    27
    • 16 november 2020
  • Nieuws
    In het Wild: Lotus Europa (1969)

    In het Wild: Lotus Europa (1969)

    39
    • 7 augustus 2017
  • Nieuws
    Proton Lekir: Lotus Europa in de herkansing

    Proton Lekir: Lotus Europa in de herkansing...

    16
    • 6 december 2010
  • Nieuws
    Kitsch voor puristen

    Kitsch voor puristen

    17
    • 13 september 2008
  • Eerste rijtest
    Lotus Europa SE

    Lotus Europa SE

    • 26 augustus 2008
  • Nieuws
    Oppepper voor Lotus Europa

    Oppepper voor Lotus Europa

    23
    • 18 juli 2008
  • Lotus Europa

    Lotus Europa

    • 5 september 2007
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lotus gaat nooit vertoonde klassiekers tóch bouwen

    Lotus gaat nooit vertoonde klassiekers...

    8
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Lotus Emira GT4: knalhard circuitbeest

    Lotus Emira GT4: knalhard circuitbeest

    4
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Lotus Eletre: elektrische SUV luidt nieuw hoofdstuk in

    Lotus Eletre: elektrische SUV luidt nieuw...

    93
    • 29 maart 2022
  • Lotus Eletre - Eerste Kennismaking

    Lotus Eletre - Eerste Kennismaking

    46
    • 29 maart 2022
  • Nieuws
    Elektrische SUV Lotus heet Eletre

    Elektrische SUV Lotus heet Eletre

    23
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Lotus Emira met viercilinder van AMG duurder dan verwacht

    Lotus Emira met viercilinder van AMG duurder...

    37
    • 23 maart 2022
  • Nieuws
    Dit is de eerste elektrische SUV van Lotus!

    Dit is de eerste elektrische SUV van Lotus!

    25
    • 8 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden