Nieuwe Lexus ES: scherper dan ooit en ook elektrisch
In 2026 te koop
Dit is de nieuwe Lexus ES. Hij oogt spannender dan ooit, moet het zonder Lexus-logo's doen én is er voor het eerst ook met stekker. De nieuwe Lexus ES is er namelijk niet alleen als hybride, maar ook als EV. De nieuwe Lexus ES debuteert in China en komt in de lente van volgend jaar naar Europa.
Highlights Lexus ES
- Voor het eerst hybride én elektrisch
- Groter en scherper dan ooit
- Komt in 2026
Hoewel de Lexus ES samen met de LS tot de eerste twee modellen van Lexus behoorde, kwam de ES pas bij de introductie van de uitgaande generatie voor het eerst naar Nederland. Die uitgaande generatie ES werd in 2018 gelanceerd en vindt nu opvolging in een compleet nieuwe. Die breekt op heel wat vlakken met zijn voorganger. Kijk maar eens naar het design. Waar de Lexus ES die je nu nog in de showrooms vindt gelijnd is als een traditionele sedan, heeft de nieuwe ES meer het silhouet van een liftback. Al is hij dat niet.

De nieuwe Lexus ES heeft een minder traditionele sedanvorm.
Flink groter is hij wél. De nieuwe Lexus ES is 5,14 meter lang en daarmee overtreft hij zijn voorganger in de lengte met 16,5 centimeter. Ook is hij breder (5,5 centimeter) en hoger (tot maar liefst 11,5 centimeter). De wielbasis van de nieuwe ES bedraagt 2,95 meter en daarmee heeft de auto 8 centimeter meer tussen de voor- en achteras dan de ES die hij vervangt. Wat afmetingen betreft komt de ES dichtbij de LS, al is die topsedan met zijn lengte van 5,24 meter en wielbasis van 3,13 meter toch nog echt aanzienlijk groter. Ondanks dat Lexus de ES zijn nieuwe topmodel noemt, lijkt de LS toch niet te verdwijnen.
De nieuwe ES heeft platte led-dagrijverlichting met een laag eronder de daadwerkelijke koplampen. Helemaal zoals het Grote Handboek Autodesign 2025 dicteert. De Lexus ES neemt afscheid van de spindle grille die de snuiten van modellen van Lexus jarenlang kenmerkte en moet het bijna helemaal zonder Lexus-logo's doen. Op de snuit treffen we nog een Lexus-beeldmerk, maar achterop vinden we een uitgeschreven versie van de merknaam. Over de snuit gesproken: die is veel 'dichter' vormgegeven dan die van het uitgaande model. Zeker de varianten met stekker, daarbij ontbreekt de koelopening tussen de led-dagrijelementen die je bij de overige varianten wel vindt. Wacht even. Met stekker?
Lexus ES: nu ook elektrisch
Zéker! De Lexus ES is er voor het eerst namelijk ook met elektrische aandrijflijnen. De Japanners rollen de nieuwe ES namelijk direct als ES 350e en ES 500e het podium op. Dat zijn geen plug-in hybridesmaken, maar versies met een elektrische aandrijflijn. De Lexus ES 350e is een voorwielaandrijver en heeft een 224 pk sterke elektromotor. De ES 500e heeft vierwielaandrijving en heeft twee samen 343 pk krachtige elektromotoren. Informatie over de accu en de actieradius die die mogelijk maakt, houdt Lexus nog even onder de pet.
Ook is de Lexus ES er weer als hybride. In het Westen introduceert Lexus de ES 300h. Die is er met voor- en met vierwielaandrijving en brengt 201 pk op de been. Elders in de wereld brengt Lexus een voor- of vierwielaangedreven ES 350h met 247 pk op de markt. Beide varianten hebben een 2.5 viercilinder en eCVT. Ook hier geldt dat Lexus niet scheutig is met informatie over de aandrijflijn, al zegt het wel dat de accu van de hybride groter is.

Lexus ES
Interieur: minder knoppen, meer comfort
Ook ín de Lexus ES - die op Toyota's K-platform staat - is alles nieuw. Het binnenste is vrij minimalistisch van opzet. Alles wat Lexus weg heeft kunnen gummen, heeft het ook weggegumd. We zien een volledig digitaal instrumentarium (12,3 inch) en een groot infotainmentscherm. Voor de achterpassagiers zijn stoelen met verstelbare rugleuningen beschikbaar, compleet met een voetenbankje voor de stoel achter de bestuurder. Veel fysieke knoppen zijn er niet. We nemen aanraakgevoelige snelkoppelingen waar onder het display en links van het stuurwiel. Verder belooft Lexus dat de nieuwe ES stiller is dan ooit. Dat kan dus schijnbaar.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus ES 300h Business Line | Stoel- stuurverwarming | Sunroof
- 2024
- 24.920 km

Lexus ES 300h F Sport Premium | Mark Levinson | Memory Seat | Head Up Display | Go
- 2020
- 49.446 km

Lexus ES 300h Business Line NWE MODEL BLIND SPOT STUURVERW STOELVERW SCHUIF/KANTELDAK PARK-SENSOREN APPLE CARPLAY/ ANDROID AUTO
- 2023
- 29.644 km