Nieuwe Lexus ES: als hybride én als EV naar Nederland - Eerste kennismaking
Op naar 2026
29 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De nieuwe Lexus ES debuteerde in april al in China. Nu is de concurrent van onder meer de Audi A6 e-tron, BMW i5 en Mercedes-Benz EQE in Europa gearriveerd. Dat levert veel bekende, maar ook interessante nieuwe informatie op.
Highlights nieuwe Lexus ES
- Groter en ruimer dan ooit
- Als hybride met voor- of vierwielaandrijving
- Voor het eerst ook als EV (met tot 530 kilometer bereik)
- Voorjaar 2026 in Nederland
Auto Shanghai was eind april het podium waarop veel nieuwe modellen debuteerden. Toyota introduceerde er de vooralsnog enkel voor de Chinese markt bestemde elektrische bZ7 en Lexus richtte zijn schijnwerpers op de fonkelnieuwe ES. Daarover schreven we eerder al uitgebreid. In een notendop: de Lexus ES is groter dan ooit, heeft een sterker aflopende daklijn dan het uitgaande model en komt niet alleen als hybride, maar voor het eerst ook als EV. Scheutig met specificaties was Lexus enkele maanden geleden nog niet. De nieuwe Lexus ES is nu ook in Europa gearriveerd en als fijne bijkomstigheid neemt die nieuwkomer ook nieuwe informatie met zich mee.
Hybride
We wisten al dat we straks een 201 pk sterke hybride Lexus ES 300h kunnen verwelkomen. Die komt met zowel voor- als vierwielaandrijving beschikbaar. Hij heeft een 2,5-liter viercilinder benzinemotor die een voorwielaangedreven Lexus ES 300h in 8,2 seconden vanuit stilstand aan een snelheid van 100 km/h helpt. Een vierwielaangedreven variant is marginaal rapper (8 seconden). De nieuwe ES komt ook als 247 pk sterke ES 350h, maar die variant gaat aan Nederlandse neus voorbij.
Tot 530 kilometer elektrisch
De Lexus ES komt als hybride onze kant op, maar krijgt voor het eerst ook elektrische aandrijflijnen. We wisten al dat er twee elektrische varianten in het vat zitten: de 224 pk sterke Lexus ES 350e met voorwielaandrijving en de 343-pk Lexus ES 500e met vierwielaandrijving. De instapper heeft opvallend genoeg een grotere accu dan de sterkere ES 500e. In de bodem van de ES 350e zit immers een 77-kWh accu terwijl de ES 500e een 74,7-kWh pakket heeft. Het bereik van de Lexus ES bedraagt volgens de Japanners tot 530 kilometer. We nemen aan dat die actieradius geldt voor de ES 350.
Lexus ES 350e.
Dat bereik is acceptabel, maar niet schokkend. De minst potente Mercedes-Benz EQE (245 pk) heeft een 90-kWh accu en wringt daar 662 kilometer uit. Een 408 pk krachtige EQE 500 4Matic haalt 560 kilometer uit dezelfde 90-kWh accu. De Audi A6 Sportback e-tron heeft in basistrim een 83-kWh accu en een elektromotorvan 286 pk en komt met die combinatie 625 kilometer ver. Een BMW i5 reikt als instapper (81,2-kWh accu, 340 pk) tot 627 kilometer. Deze drie concurrenten hebben dus stuk voor stuk grotere accu's.
En de Lexus ES 500e dan? Van die variant meldt Lexus nog geen actieradius. Wel weten we dat deze variant in slechts 5,6 seconden vanuit stilstand de 100 km/h bereikt. Daarmee is hij een stuk rapper dan de ES 350e (8,2 seconden). De vierwielaangedreven ES 500e is het volledige vermogen naar de voor- of achterwielen te sturen.
In de nieuwe Lexus ES kun je achterin vrijwel languit zitten.
Interieur
De nieuwe ES troont op wat Lexus het nieuwe K-platform noemt. Bij zijn generatiewissel groeit de ES in de lengte met bijna 17 centimeter tot 5,14 meter. De wielbasis neemt met 8 centimeter toe tot 2,95 meter. at afmetingen betreft komt de ES dicht bij de LS, al is die topsedan met zijn lengte van 5,24 meter en wielbasis van 3,13 meter toch echt aanzienlijk groter. Hoewel Lexus de ES zijn nieuwe topmodel noemt, lijkt de LS toch niet te verdwijnen. Overigens is ook de spoorbreedte voor (+6,4 centimeter) en achter (+8,3 centimeter) flink vergroot. Veel van de extra centimeters komt ten goede aan de interieurruimte.
Nederland
De nieuwe Lexus ES komt in het voorjaar van 2026 naar Nederland. Een gezonde dosis geduld is dus geboden. Prijzen volgen in aanloop naar de marktintroductie. Hier lees je meer over de nieuwe Lexus ES. Collega Frank Jacobs laat je de nieuwe Lexus ES al op bewegend beeld zien.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus ES 300h Preference Line | Sunroof | Elektrische Stoelen | Apple Carplay & Android Auto |
- 2021
- 45.929 km

Lexus ES 300h Business Line | 19 Inch Lichtmetalen velgen | Apple Carplay | Stuurwielverwarming
- 2024
- 24.885 km

Lexus ES 300h Business Line | Leder | Schuif -/ kanteldak | zeer compleet |
- 2024
- 12.460 km