Nieuwe instapversie maakt BMW XM bijna €50.000 goedkoper
Minder geld voor minder pk's
BMW's plug-in hybride monster-SUV krijgt een nieuwe motorversie, die de vanafprijs van het model met tienduizenden euro's omlaag brengt. We hebben het over de BMW XM 50e, een variant die niet geheel verrassend ook de minst potente van het XM-stel is.
De enkel als plug-in hybride leverbare BMW XM was er in Nederland tot op heden met twee aandrijflijnen. Hij was – en is – er als 653 pk sterke simpelweg 'XM' geheten variant én als XM Label Red met een systeemvermogen van maar liefst 748 pk. Onder aan de krachtladder parkeert BMW nu een nieuwe motorversie, die XM 50e heet. De BMW XM 50e is net als de XM en XM Label Red een plug-in hybride, maar moet het met minder cilinders doen.
Waar de BMW XM en XM Label Red allebei een 4,4 liter grote V8 hebben, moet de BMW XM 50e het met een 3.0-zes-in-lijn doen. Die zescilinder krijgt bijval van een 196 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 476 pk en 700 Nm en daarmee is hij 177 pk minder sterk dan de motorversie die er direct boven staat. Ook met 476 pk kom je natuurlijk niets te kort. In 5,1 seconden sprint de BMW XM 50e vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. De elektrische actieradius bedraagt 76 tot 84 kilometer en is vergelijkbaar met die van de potentere versies. Schakelen gaat met een achttraps M Steptronic-automaat.
De BMW XM 50e kost in Nederland €129.989 en is daarmee aanzienlijk minder duur dan de simpelweg XM geheten versie, waar je in Nederland bijna €178.000 voor aftikt. Het prijsverschil tussen die twee versies bedraagt maar liefst zo'n €48.000. Het prijsverschil met topversie XM Label Red – die ruim €204.000 kost – is natuurlijk nog veel groter. Uitgebreidere informatie verwachten we spoedig.