'Nieuwe Infiniti QX30 op losse schroeven'
Compacte pick-up heeft voorkeur klant
Daimler en de alliantie waaraan Nissan toebehoort, zijn geen vreemden van elkaar. De twee bedrijven werken al zo'n acht jaar nauw samen, iets wat onder andere tot uiting kwam in investeringen die beide bedrijven deden in een fabriek in Mexico. Daarnaast heeft Mercedes-Benz de op de Navara gebaseerde X-klasse in het gamma en lanceerde Infiniti in 2015 de op de toen actuele A-klasse gebaseerde Q30/QX30. Die laatste krijgt misschien geen opvolger.
Volgens Automotive News heeft Infiniti, de luxedivisie van Nissan, de ontwikkeling van een nieuwe, met hulp van Daimler tot stand gekomen auto stopgezet. Zeer waarschijnlijk gaat het hier om de nieuwe Q30/QX30, een auto die net als de nieuwe A-klasse op het MFA2-platform moest komen te staan. Op onder andere de Amerikaanse markt zou een verschuiving plaatsvinden van compacte hatchbacks naar compacte pick-ups, iets wat Infiniti tot het besluit zou hebben gebracht. De nieuwe Q30/QX30 zou in de Mexicaanse fabriek in Aguascalientes worden gebouwd, wat ook nog eens voor hogere importtarieven in de Verenigde Staten zou zorgen.
Nissan heeft, net als Renault, een aandeel van 1,55 procent in Daimler. Daimler heeft op zijn beurt 3,1 procent van de aandelen van zowel Renault als Nissan in zijn zak. Al in januari 2017 doken de eerste berichten op over de toekomst van de Infiniti Q30.