'Nieuwe generatie Q2 op Mito'

Alfa Romeo Mi.To
De GTA-versies van de Alfa Romeo 147 en 156 waren uitermate begeerlijke auto's. In onze ogen hadden ze echter teveel last van onderstuur. Die fout gaat Alfa Romeo bij de Mito niet maken: het merk brengt de nieuwste generatie Q2 naar de auto.
Dat meldt het 'onofficiële' weblog progetto955.it. Het nieuwe systeem is elektronisch, waar de eerste generatie mechanisch was. 'Q2 Versie 2' werkt samen met het ESP en verdeelt voortdurend de aandrijfkrachten op de ideale wijze tussen de beide voorwielen. Het nieuwe systeem debuteert op de Alfa Romeo Mito, maar vindt spoedig daarna ook z'n weg naar de grote broers 159 en Brera/Spider.
Bij de introductie van de Mito deze zomer is er de keus uit twee benzine- en twee dieselmotoren. De motorvermogens lopen uiteen van 90 tot 155 pk. Het gamma begint met een 90 pk sterke 1,3-liter Multijet turbodiesel. Wie meer vermogen wil, kan kiezen voor de 1.6 Multijet. Voor de liefhebbers van benzinemotoren zijn er twee T-Jet motoren: eentje met 120 en eentje met 155 pk. De 230 pk sterke GTA komt in een later stadium. De kracht van de topversie komt van de 1,8-liter DI Turbojet motor die in de Lancia Delta debuteert. In de Delta heeft deze turbomotor 200 pk.
Het 'unique selling point' van de Mi.To is het Alfa DNA-systeem. Van binnenuit zijn hiermee verschillende afstellingen van het onderstel te regelen. Er zijn drie standen: 'Dynamic' (voor supersportieve ritten), 'Normal' (voor stadsritten) en 'All Weather' (voor moeilijke weersomstandigheden). Het systeem is geïnspireerd op het Manettino-systeem van Ferrari. Standaard krijgen alle Mi.To's Vehicle Dynamics Control (VDC) en een sportonderstel mee.

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.