Nieuwe Ford Ranger Raptor: offroadbeul met bijna 300 pk
'Prestaties van een hothatch op onververhard'
Ook de tot op het kleinste moertje nieuwe Ford Ranger krijgt een ultieme smaakmaker. We maken alvast digitaal kennis met de Ranger Raptor, een ruig maar sportief topmodel dat zijn al niet malse voorganger moet degraderen tot muurbloempje.
Ford Performance heeft in de stoffige outback van Australië de afgelopen maanden druk geknutseld aan een nieuwe Raptor-variant van de vorig jaar gepresenteerde nieuwe Ranger. Wie een beetje bekend is met het Ford-gamma, weet dat de aanduiding Raptor garant staat voor extra spektakel. De vorige generatie had in Nederland een 213 pk sterke 2.0 liter biturbo dieselmotor, maar met de nieuwe Ranger Raptor gooit Ford het over een andere boeg.
De nieuwe Ranger Raptor komt in Nederland namelijk op de markt met een 3.0 V6 benzinemotor met twee turbo's. die maar liefst 288 pk en 491 Nm op alle vier de wielen loslaat. Die krachtcentrale kennen we in feite al van de hier niet leverbare Explorer ST en krijgt ook in Bronco Raptor een plek. Dat Ford niet kan wachten om die krap 300 pk daadwerkelijk beschikbaar te stellen, blijkt wel uit het feit dat de Ranger Raptor de eerste uitvoering van de nieuwe Ranger is die in Europa leverbaar wordt. Al omstreeks het eind van de zomer komt de nieuwe Ford Ranger Raptor naar Europa, de reguliere versies van de nieuwe Ranger volgen pas volgend jaar. Overigens komt de Ranger Raptor in diverse markten ook met de 213 pk sterke twinturbo-dieselmotor van het vorige model, waaronder in Nederland!

Ford Ranger Raptor
Doorgesnoven
Met zijn voor de Ranger volledig nieuwe aandrijflijn kan de ultieme sportversie van de pick-up behoorlijk uit de voeten. Om te illustreren waartoe de auto in staat is: volgens Ford is de nieuwe Ranger Raptor op zijn 10 kilometer lange testparcours in Australië zomaar even een minuut sneller dan zijn voorganger. Ford belooft hot hatch-achtige prestaties op onverhard, niet gek dus dat Ford de Raptor grondig heeft aangepast om die toezegging waar te maken.
De nieuwe Ford Ranger Raptor heeft voortaan niet alleen achter een differentieel dat het volledig kan 'sluiten', maar ook aan de voorzijde. Het zijn elektronische difflocks, de vorige Ranger Raptor had achter een mechanisch exemplaar. De pick-up heeft een tientraps automaat en kent zeven rijmodi. Normal, Sport, Slippery, Rock Crawl, Sand, Mud/Ruts en Baja. In die laatste rijmodus gaan alle remmen los en blijven de turbo's langer na het loslaten van het gas tot drie seconden doorspoelen zodat de Ranger sneller reageert als je het gaspedaal vervolgens weer intrapt. Geef je de Raptor de sporen, dan klinkt er een geluid dat afhankelijk is van de gekozen stand. Hij heeft namelijk een uitlaatsysteem met kleppen. Voor de audiotechnische verwennerij kun je kiezen uit de standen Baja, Sport, Normal en Quiet.
Design
Uiteraard heeft het offroadmonster van Ford een heftig onderstel, compleet met continu variabele schokdempers en lange veerwegen. Vanbuiten laat de Ranger Raptor geen twijfel bestaan over zijn sportieve inborst. De pick-up heeft kunststof wielkastverbreders, zwarte accenten, is voorzien van Raptor-stickers en heeft een front waarin in koeienletters de merknaam Ford staat uitgeschreven. Om de 17-inch wielen zijn speciaal voor de Raptor ontwikkelde allroadbanden gevouwen. De kleur Code Orange die je op deze foto's ziet is de speciale introductiekleur van de Ranger Raptor.
Prijzen voor de Nederlandse markt volgen in aanloop naar de marktintroductie.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Ranger 2.0 EcoBlue 215PK DC | | Dealer Onderhouden | Camera
- 2020
- 194.516 km

Ford Ranger Wildtrak PHEV Dubbel Cabine | 5-persoons | 3500KG Trekgewicht | Uit voorraad leverbaar! | | Achteruitrijcamera | Apple Carplay/Android Auto|telefoonintegratie premium | Cruise control adaptief
- 2025
- 10 km

Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak Supercab
- 2019
- 240.110 km