BMW X3: strakke evolutie, niet meer als elektrische iX3

Elektrisch bereik verdubbeld

99 reacties

Video

De BMW X3 is wereldwijd een van de best verkopende modellen van het merk. De X3 die nu nog de showrooms van BMW bevolkt, is daar in z'n huidige vorm al een kleine zeven jaar te vinden. Hoog tijd dus voor een opvolger, een volledig nieuwe BMW X3. Hij is langer, lager en komt als plug-in hybride op alleen elektrokracht tweemaal zo ver als de stekkerversie van de vorige X3. Een elektrische BMW iX3 komt er niet. Althans, niet op basis van deze X3.

Highlights BMW X3

  • Langer, lager en breder
  • Weer minder fysieke knoppen
  • Groter bereik voor plug-in
  • Niet meer als elektrische iX3

BMW lanceert de laatste maanden het ene na het andere vernieuwde of zelfs compleet nieuwe model. Kort geleden maakten we kennis met de grondig gefacelifte 1-serie, een auto die BMW zelfs als een nieuwe generatie naar voren schoof. Ook bij deze nieuwe BMW X3 spreekt het merk van een volledig nieuwe generatie, maar dat is in dit geval wél op zijn plek. Deze vierde generatie BMW X3 staat weliswaar op hetzelfde CLAR-platform als zijn voorganger, maar heeft daarbij wél een tot de kleinste vierkante millimeter plaatwerk nieuwe carrosserie en een tot op het kleinste stukje kunststof nieuw interieur. Ook op technisch vlak is hij grondig aangepakt. Eerst de verpakking, die is namelijk interessant genoeg.

Een lange neus, korte overhangen en een ver naar achteren geplaatst passagierscompartiment: typisch BMW.

Formaat

De nieuwe BMW X3 is gelijktijdig zowel langer en breder als lager geworden. Hij strekt zich uit over een afstand van 4,76 meter en is daarmee zo'n 5 centimeter langer dan de X3 die hij vervangt. Ook is de nieuwe X3 breder. BMW's rivaal van de Audi Q5- die ook spoedig wordt vervangen - dijt daarbij in de breedte met 2,9 centimeter uit. Niet in elke richting groeit de X3. De nieuwe is namelijk 1,6 centimeter lager dan z'n voorganger, met als gevolg dat de nieuwe X3 net even meer gestrekt oogt. Daarbij wordt de auto geholpen door een optisch langere, hogere neus en een passagierscompartiment dat vrij ver naar achteren is geplaatst. Doordat de achterspoiler ook aan weerszijden van de achterruit delen heeft, heeft de X3 van opzij bezien een veel rechter aflopende bilpartij gekregen.

Geen platformwissel dus voor de BMW X3, maar toch heeft de nieuwe een grotere wielbasis. De winst is echter uiterst verwaarloosbaar: de nieuwe BMW X3 heeft 2,87 meter tussen de voor- en achteras. De winst: één hele millimeter. Dankzij z'n extra centimeters in de lengte en breedte kun je in de nieuwe X3 meer kwijt dan in z'n voorganger: 570 liter. Dat is 20 liter meer dan in de vorige BMW X3. Ga je voor een plug-in hybride X3? Dan moet je met minder genoegen nemen. Het accupakket snoept namelijk ruimte weg. Toch kun je in de plug-in hybride X3's 10 liter meer meenemen dan in de stekkerversie van het vorige model: 460 liter. Met de achterbank plat kun je in de vernieuwde X3 1.700 liter meezeulen; de plug-in hybride X3 slikt 1.600 liter.

De BMW X3 M50 is de enige variant met zichtbare uitlaateindstukken.

Design

Dat de X3 nieuw is, zie je vanuit elke hoek. Beginnend bij het front. Hoewel de nieuwe BMW X3 duidelijk de sfeer ademt van de X1 en zelfs tot op zekere hoogte die van de 5-serie. Toch heeft BMW niet slechts een rietje gestoken in de snuit van de X1 om er een teug lucht in te blazen. De koplampen lopen door tot aan de grille en ook de grille zelf is zowel flink als anders. Vanuit de motorkap - die aan de zijkanten voortaan de hoek om duikt - loopt een verlaging richting de grille waarin het BMW-logo is gehuisvest. Opvallend is niet alleen de vorm van de grille, maar ook de invulling ervan. De BMW X3 heeft als M50 - waarover straks meer - namelijk horizontale elementen in z'n nieren. Andere motorversies krijgen een variant met zowel diagonale als verticale lijnen. Afhankelijk van de gekozen motorversie wijkt het bumperwerk rondom natuurlijk af. Optioneel is Iconic Glow-contourverlichting voor de grille verkrijgbaar. Dat moet je smaak zijn.

De X3-ontwerpers lijken van hogerhand de opdracht te hebben gekregen het aantal in het ontwerp toegepaste lijnen, vouwen en welvingen danig terug te brengen. Met name van opzij bezien oogt de nieuwe BMW X3 dan ook strakker dan z'n voorganger. De sierelementen in de voorschermen zijn verdwenen en de flanken zijn op een relatief scherpe vouw na, die over de lengte van de auto de schouderlijn volgt, bijna vrij van optische tierelantijnen. De SUV heeft verzonken portiergrepen, maar het zijn geen exemplaren die elektronisch uitschuiven. Opvallende designelementen zijn verder de grotere recht omlaag lopende vlakke stukken plaatwerk rond de wielkastranden én de raamomlijsting. Die is voortaan niet meer standaard in chroomkleur uitgevoerd, maar in een combinatie van 'zwart en chroomkleur'. Tenzij je voor een M Performance-model óf variant met Shadow Line-optiek gaat; dan is alles immers donker.

De achterzijde van de BMW X3 is opvallend 'eigen' binnen de BMW-gelederen, al komen we in lichtsignatuur van de T-vormige achterlichten invloeden tegen van de gefacelifte X5. Opvallend hier: de kentekenplaat zit voortaan niet meer in de achterklep, maar eronder. Ook hier geldt dat de achterbumper van motorversie tot motorversie kan verschillen. Leuk weetje: de M50 - die tot het mogelijk verschijnen van een X3 M de topversie blijft - is de enige variant met zichtbare uitlaatpijpen. BMW heeft onder meer het M Sportpakket én de overtreffende versie daarvan (M Sportpakket Pro) om de X3's op zowel technisch als optisch vlak een tandje sportiever te maken.

Minder knoppen en uitgesproken vormen: het interieur van de nieuwe BMW X3 (M50).

Interieur

De generatiewissel brengt natuurlijk ook een compleet nieuw interieur naar de BMW X3. Opvallend is dat er in het deel van het dashboard recht voor de bijrijder optisch vrij weinig gebeurt. De designstijl die BMW ín de X3 hanteert, sluit naadloos aan bij wat je al bij auto's als de 7-serie en iX hebt gezien. Geen overkapte klokken meer dus, maar enkel een gebogen paneel waarin het 12,9 inch digitale instrumentarium en het 14,9 inch grote infotainmentscherm zijn ondergebracht. De boel draait op BMW's nieuwste besturingssysteem: BMW Operating System 9. Dat gaat hand in hand met BMW's recente voorkeur voor het zoveel mogelijk terugdringen van het aantal fysieke (druk)-knoppen. Net als in de 7-serie/i7 bijvoorbeeld sluit je de ventilatieroosters nu door aanraak- en smaakgevoelige sliders. Nagenoeg alle functies zijn ondergebracht in de displays.

In de middentunnel vinden we - en dat is goed nieuws voor wie er fan van was - opnieuw de BMW Controller, de welbekende ronde draai- en drukknop om het infotainmentsysteem mee te bedienen. Natuurlijk kun je ook volop swipen, tegen een digitale assistent praten of middels knoppen op het stuurwiel de boel aansturen. In de middentunnel vinden we nog een fysieke volumeknop en een klein keuzeknuppeltje dat de traditionelere en vooral grotere automaathendel van de vorige X3 vervangt. Ook treffen we hier sneltoetsen voor het infotainmentsysteem aan. Opvallende elementen zijn verder de uitgebreide sfeerverlichting die niet alleen centraal in het dashboard, maar ook lager in de middentunnel en zelfs in de opvallend gestileerde deurpanelen terugkeert. In die deurpanelen tref je overigens ook aanraakgevoelige knoppen om de auto vanbinnen te ontgrendelen of te vergrendelen, een slider om de buitenste ventilatieroosters te bedienen én een opvallend gevormde portiergreep.

Goed nieuws: de ronde draai- en drukknop blijft bestaan.

Plug-in hybride 30e xDrive

Net bij de uitgaande X3 is er geen enkele BMW X3 zonder geëlektrificeerde motoren te krijgen. De nieuwe BMW X3 - die altijd een achttraps automaat heeft inclusief schakelflippers achter het stuur - krijgt mild-hybride benzine- en dieselmotoren én een interessante plug-in hybride motorversie. Daar beginnen we mee. De plug-in hybride X3 heet voortaan 30e xDrive en niet meer xDrive30e.

Relevanter is natuurlijk wat die aandrijflijn biedt. Hij is opgebouwd uit een 190 pk sterke 2.0 viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 184 pk en 250 Nm sterke elektromotor. Het systeemvermogen: 299 pk. Dat is iets meer dan dat van de vorige plug-in hybride X3. Belangrijk is echter dat vooral de elektromotor sterker is geworden. Het exemplaar in de vorige X3 was immers 109 pk sterk. In 6,2 seconden bereik je er vanuit stilstand een snelheid van 100 km/h mee. Z'n topsnelheid: 215 km/h. Op enkel elektrokracht kun je tot 140 km/h rijden voordat de benzinemotor bijspringt. Nog belangrijker: de elektrische actieradius. De vorige stekker-X3 had een 10,5 kWh accu en schopte het tot een elektrische actieradius van 44 kilometer. Deze nieuwe heeft echter een 19,7 kWh accu (nett0) en wringt daar tot 89 elektrische kilometers uit. Daarmee heeft de BMW 30e xDrive een elektrisch bereik twee keer zo groot is als dat van het vorige model.

De BMW X3 30e xDrive komt op elektrokracht twee keer zo ver als de plug-in van de vorige X3.

Mild-hybride

Alle andere motorversies hebben mild-hybride krachtcentrales. De benzineversies krijgen daarbij ondersteuning van 18 pk en 200 Nm afkomstig uit een kleine op de krukas gemonteerde startgenerator. Het leveringsgamma begint bij de de X3 20 xDrive. Inderdaad: niet bij de xDrive20i. Sinds de facelift van de 1-serie heeft BMW het i-tje uit de namen van de benzinemotoren gehaald, met andere aanduidingen tot gevolg. De X3 20 xDrive heeft een 190 pk sterke 2,0 viercilinder die dankzij hulp van de mild-hybride hardware 208 pk en 330 Nm op de been brengt. De vorige '20' schopte het tot 184 pk (+8 pk mild-hybride). In 7,8 seconden bereikt de X3 met deze minst potente benzinemotor vanuit stilstand de 100 km/h. Het gemiddeld verbruik: 6,9-7,2 l/100 km.

Voor meer benzinepit ben je voorlopig direct aangewezen op de M Performance-versie. Die heet ditmaal M50 xDrive en niet meer M40i. Met een systeemvermogen van 398 pk en 580 Nm is deze mild-hybride sterker dan de M40i van de vorige X3. De benzinemotor is natuurlijk weer een dikke 3,0 zes-in-lijn. In slechts 4,6 tellen stampt deze voorlopige topversie naar de 100 km/h. Z'n topsnelheid: 250 km/h.

Dieselen kan voorlopig met de X3 20d xDrive. Die heeft een systeemvermogen van van 197 pk en 400 Nm en is daarmee ook iets krachtiger dan het equivalent van deze motorversie van de vorige X3. In 2025 komt er nog een zescilinder diesel bij.

En een elektrische versie? Vergeet het maar. Er komt géén elektrische BMW iX3. Althans, niet op basis van deze X3. Er komt wel een elektrisch equivalent van de X3, maar dat wordt een compleet ander model op het splinternieuwe Neue Klasse-platform, een basis die BMW dus puur voor elektrische auto’s heeft ontwikkeld. Een voorproefje daarvan gaf BMW al in maart in de vorm van de Vision Neue Klasse X, maar daar heeft deze nieuwe X3 dus helemaal niets mee te maken. Daarmee lijkt BMW bij deze X3 enigszins van zijn geloof gevallen. Het geloofde namelijk lang heilig in wat het Power of Choice noemde, de filosofie waarbij het één model met zoveel mogelijk verschillende soorten aandrijflijnen aan wilde bieden. Of de elektrische SUV van X3-formaat van de Neue Klasse-familie - die we in 2025 verwachten - iX3 gaat heten? Dat zou natuurlijk nog wél heel goed kunnen.

Prijzen en beschikbaarheid

De nieuwe BMW X3 komt in het vierde kwartaal van dit jaar naar Nederland. De plug-in hybride BMW X3 30e xDrive is de voordeligste variant, die heeft een vanafprijs van € 67.815. Op de lijst met standaard aanwezige systemen vinden we Front Collision Warning, Lane Departure Warning enSpeed Limit Info, samen met de Driving Assistant met Lane Change Warning en handmatige Speed Limit Assist, evenals Parking Assistant met Reversing Assistant en een achteruitrijcamera. Optioneel is onder meer Parking Assistant Professional waarmee je de X3 via je telefoon ook van buiten de auto kunt parkeren.

BMW X3 20 xDrive
BMW X3 30e xDriveBMW X3BMW X3 20 xDriveBMW X3 30e xDriveBMW X3 30e xDriveBMW X3 30e xDriveBMW X3 30e xDriveBMW X3 30e xDriveBMW X3 30e xDriveBMW X3 30e xDriveBMW X3 30e xDriveBMW X3 30e xDriveBMW X3 30e xDriveBMW X3 30e xDriveBMW X3 30e xDriveBMW X3 30e xDriveBMW X3 30e xDriveBMW X3 30e xDriveBMW X3 30e xDriveBMW X3BMW X3BMW X3BMW X3BMW X3 20 xDriveBMW X3 20 xDriveBMW X3 20 xDriveBMW X3 20 xDriveBMW X3 20 xDriveBMW X3 20 xDriveBMW X3 20 xDriveBMW X3 20 xDriveBMW X3 20 xDriveBMW X3 20 xDriveBMW X3 20 xDriveBMW X3 20 xDriveBMW X3 20 xDriveBMW X3 20 xDriveBMW X3 20 xDriveBMW X3 20 xDriveBMW X3 20 xDriveBMW X3 M50BMW X3 M50BMW X3 M50BMW X3 M50BMW X3 M50BMW X3 M50BMW X3 M50BMW X3 M50BMW X3 M50BMW X3 M50BMW X3 M50BMW X3 M50BMW X3 M50BMW X3 M50BMW X3 M50BMW X3 M50BMW X3 M50BMW X3 M50

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (99)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.