Nieuwe BMW X1 jaagt over de Nürburgring-Nordschleife
Klaar voor debuut
BMW brengt nog dit jaar een geheel nieuwe X1 op de markt. Daarvan komt voor het eerst ook een volledig elektrische iX1, maar die voor de Nederlandse markt misschien wel interessantste variant van de SUV zie je niet op deze spionagefoto's.
BMW komt dit jaar met een opvolger van de in 2015 gepresenteerde huidige generatie X1. Die is straks net alszijn voorganger leverbaar met een uitgebreide reeks aandrijflijnen, maar voor het eerst zit er ook een volledig elektrische variant tussen. Die iX1 krijgt daarnaast niet alleen versies met plug-in hybride aandrijflijnen, maar ook met verbrandingsmotoren naast zich. Op deze foto's is te zien hoe BMW een dergelijke 'conventionele' X1 op de Nürburgring-Nordschleife aan de tand voelt.
De nieuwe BMW X1 komt gewoon weer op een voorwielaangedreven platform te staan, al krijgen de krachtigere varianten - denk aan een nieuwe M Performance - vierwielaandrijving. De plug-in hybride X1's krijgen waarschijnlijk vergelijkbare aandrijflijnen als de 2-serie Tourer. Die MPV is leverbaar als 245 pk sterke 225e xDrive en als 230e xDrive met 326 pk. Meer overeenkomsten met de 2-serie Tourer vinden we waarschijnlijk in het binnenste van de X1, we mikken erop dat het design van de cockpit overeenkomt met die van die MPV.

BMW X1
Wat design betreft lijkt de nieuwe X1 geen revolutie teweeg te brengen. De BMW krijgt een relatief forse grille die uit flinke met elkaar versmolten 'nieren' bestaat. De achterlichten lijken breder en platter te worden dan die van het huidige model. Leuk detail: de X1 krijgt semi-verzonken portiergrepen. Inderdaad: net als de 2-serie Tourer, en i4.