AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe BMW 1-serie ook als potente versie
66
Leuk natuurlijk, dat Efficient Dynamics, maar de echte BMW-rijder koopt z'n auto in de eerste plaats om lekker mee te rijden. Daarom zal het de liefhebbers goed doen dat de nieuwe generatie 1-serie een potente topversie krijgt.
Onze spionagefotograaf stuurde deze foto's vanuit het bitterkoude noorden van Zweden. De testauto verraadt z'n sportieve aspiraties door z'n twee uitlaten aan weerszijden van de achterbumper. Een dergelijk uitlaatsysteem kennen we ook van bijvoorbeeld de 335i en 535i. In die versies levert de 3,0-liter turbomotor een vermogen van 306 pk. Het is mogelijk dat we hier met een nog snellere versie van doen hebben. Onlangs introduceerde BMW namelijk de Z4 sDrive35is, die over een vermogen van 340 pk beschikt.
De nieuwe generatie 1-serie krijgt meer onderscheid tussen de carrosserievarianten. De driedeurs hatchback wordt nog een slag sportiever, terwijl de vijfdeurs variant meer richting Audi A3 Sportback groeit. BMW denkt ook aan de mensen die niet per se meer dan 300 pk willen: de nieuwe 1-serie komt zelfs met een driecilinder turbomotor voor de lagere vermogens. Uiteraard ontbreken de Efficient Dynamics-verworvenheden niet om het verbruik te drukken. In principe is een hybride 1-serie technisch mogelijk, maar het is nog niet bekend of BMW ook zo'n versie op de planning heeft staan.
De 1-serie deelt veel componenten met de volgende generatie 3-serie, net als de 5- en de 7-serie momenteel al leentjebuur bij elkaar spelen. De reden is simpel: kostenbesparing. Concurrent Audi deelt veel techniek met andere merken uit de Volkswagen Groep, maar BMW heeft die mogelijkheid niet. Door techniek tussen de modellen uit te wisselen, kan het merk uit München ook de winstmarges vergroten.
De huidige 1-serie hatchback is er niet als 135i. De snelste versie is de 130i, die beschikt over een zes-in-lijn met een vermogen van 265 pk. De 1-serie Coupé is er wel als 135i. Die versie heeft een vermogen van 306 pk. De nieuwe BMW 1-serie staat voor 2011 op de planning. Waarschijnlijk wordt de auto op de volgende editie van de Autosalon van Genève (maart 2011) onthuld.
De nieuwe generatie 1-serie krijgt meer onderscheid tussen de carrosserievarianten. De driedeurs hatchback wordt nog een slag sportiever, terwijl de vijfdeurs variant meer richting Audi A3 Sportback groeit. BMW denkt ook aan de mensen die niet per se meer dan 300 pk willen: de nieuwe 1-serie komt zelfs met een driecilinder turbomotor voor de lagere vermogens. Uiteraard ontbreken de Efficient Dynamics-verworvenheden niet om het verbruik te drukken. In principe is een hybride 1-serie technisch mogelijk, maar het is nog niet bekend of BMW ook zo'n versie op de planning heeft staan.
De 1-serie deelt veel componenten met de volgende generatie 3-serie, net als de 5- en de 7-serie momenteel al leentjebuur bij elkaar spelen. De reden is simpel: kostenbesparing. Concurrent Audi deelt veel techniek met andere merken uit de Volkswagen Groep, maar BMW heeft die mogelijkheid niet. Door techniek tussen de modellen uit te wisselen, kan het merk uit München ook de winstmarges vergroten.
De huidige 1-serie hatchback is er niet als 135i. De snelste versie is de 130i, die beschikt over een zes-in-lijn met een vermogen van 265 pk. De 1-serie Coupé is er wel als 135i. Die versie heeft een vermogen van 306 pk. De nieuwe BMW 1-serie staat voor 2011 op de planning. Waarschijnlijk wordt de auto op de volgende editie van de Autosalon van Genève (maart 2011) onthuld.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
BMW 1-serie vanaf 2019 (F40) - Occasion aankoopadvies
Praktijkervaring
Praktijkervaring BMW 1-serie (2004-2012)
Dubbeltest: Audi A3 Sportback vs. BMW 1-serie
Achtergrond
Koper tweedehands BMW 1-serie wil geen 116i en liefst leer en panoramadak
Designreview